GENTSE ZOMER – 14-23 juli 2023 – In deze speciale uitgave van de rubriek ‘Gentse Zomer’ – ‘GZ 2023 – 15’ – brengen we on-going nieuwsjes over de Feesten, of nieuwsjes in de rand van de Feesten. x


Sint-Baafsplein – Om het met de woorden te zeggen van Jan Vens, fotoreporter bij Het Nieuwsblad/ De Gentenaar (die erin toestemde dat we enkele van zijn foto’s en video’s placeerden op deze blog): “Gentse Feesten 2023 zitten er op. Afgesloten met ‘Biezebaaze‘ op Sint-Baafsplein… Gentser kan niet. Schuune editie geweest…”
Bedankt voor jouw input Jan!


Een etmaal later had de krant HNB/DG die foto overgenomen in haar gazet. Het leverde hem op facebook méér dan duizend likes op voor die foto. Bedankt voor je input Nano!








Kalandeberg – Op zaterdag kiekte Tania De Mulder een straatspektakel van de ‘Puppetbuskers‘: ‘L’Evadée’ van ‘Teatro Golondrino’.
Sint-Baafsplein – Sfeer op het plein in de late uurtjes… Je ziet Marleen Pussemier, partner van Jan Vens – video Jan Vens →
François Laurentplein – Op het zogenaamde “Luisterplein” was zaterdagavond ‘Goes & Goes‘ te zien. “Vader en zoon geven het beste van zichzelf”. Dit is hun slogan op hun facebookpagina. En op hun website: “Goes is een geboren verteller die zich graag laat wegzakken in de Vlaamse klei en er boeiende verhalen opdelft. Boontje op muziek.” Hier brengt de band een parodie op ‘The masked singer’.
– video Jan Vens →





Francine Vernack filmde het spektakel, dat deel uitmaakte van het ‘Puppetbuskers Festival’.





Vind op deze blog onze video over de optocht in 2023→




– pic Daniël Deblaere – video Nano Qnoys →


Vlasmarkt – Deze ochtend, vrijdag, in de kleine uurtjes, ging het er zo aan toe op de Vlasmarkt… An Gyselinck maakte de beelden. →
Vlasmarkt – Deze beelden zijn in de ochtend gemaakt, na “een nachtje door doen” op de Feesten. Donderdagochtend rond 7 uur scheen aan het feest op de Vlasmarkt nog geen eind te willen komen. 😉
An Gyselinck maakte de beelden. →



Zondag om 18u00 schuiven de eerste gekostumeerde dansers op de grote openlucht dansvloer!
Bekijk alvast de editie van vorig jaar op deze blog

Bekijk alvast de editie van vorig jaar op deze blog

VOLK – Raymond – Wannes – Guido… Toen ‘Trefpunt’ vzw 50 jaar bestond in 2019, werd een expo over haar geschiedenis en die van de GF gehouden in de Triodos Bank, toen nog op de Vlasmarkt. We maakten een verslag…
Lees op deze blog over 50 jaar Trefpunt (2019)


De nacht werd afgesloten met ‘Sono Music by DJ Tom & Friends‘. Fotograaf Nano Qnoys beklom het oude postgebouw om de foto te maken. – pic Nano Qnoys




AVS maakte er gisterenavond, woensdag, in haar journaal een “topic” van. – pic AVS

Dagelijks houdt hij fijnstofmetingen in het Baudelopark en op de Vrijdagmarkt. (…) →

“Dit jaar is het minder warm en droog, maar ook nu werd de fijnstofdrempel al twee keer overtreden op vijf dagen tijd.” Bron: AVS


De reus ‘Tjenne’ van de ‘Sosseteit’ was present. – pic Jeanine van Gasse ↓











De andere reuzen vormen een bont allegaartje. We kwamen er enkele tegen die oude locale politici voorstellen. Maar ook een paar figuren van de ‘Sosseteit‘ en van ‘Ledeberg Karnaval’… →









Sint-Baafsplein – Flip Kowlier vrolijkte op maandagavond – tot laat – het plein op en zorgde voor een wiegende mensenzee. Het Sint-Baafsplein kaapt ’s avonds (en vaak overdag) al langer dan gisteren de grote massa’s tijdens de GF… – video Jan Vens

















“Romain Deconinck (1915-1994) speelde eerst als amateur bij de ‘Melomanen’ en ‘Geluk in ’t Werk’. Reeds voor de oorlog begon hij liedjes te schrijven, waarrond hij een sketch opbouwde,
zoals ‘Papa die hee nen tandem’. In 1941 vroeg Hélène Maréchal hem samen met haar op te treden.”
Lees ook op deze blog: Hélène Maréchal, ooit vedette van het volkse cabaret en Van De Fonteine naar Minard, naar Romain Deconinck →

Het was de eerste van meer dan 200 revues en blijspelen van zijn hand. Romain zou ‘zijn’ Minard nooit meer verlaten.” Dixit ‘Waar is de tijd’; Waanders/Diogenes.
De Minardschouwburg werd gebouwd in 1847 door de Belgische architect Louis Minard, als reactie op de Franstalige schouwburg en opera. Tot 1898 deed de Minardschouwburg dienst als Nederlandse Schouwburg van Gent. ↓
Tegenover het gebouw richtte men een gedenkteken op voor Jan-Frans Willems (1793-1846), de “vader van de Vlaamse Beweging”.
“Tijdens de Gentse Feesten op 24 juni 1846 wou de Rederijkerskamer ‘De Fonteine’ (waarvan Willems ere-voorzitter was) in de Stadsschouwburg [Opera] een benefietvoorstelling geven ten voordele de armen. Toen Willems die dag vernam dat de zaal was toegezegd aan een Duits gezelschap, stoof hij woedend naar het stadhuis, kreeg er een beroerte en stierf ’s avonds in zijn woning op de Zandberg.” Dixit wikipedia.
Willems schreef historische verhalen en toneelstukken en maakte liedjes, w.o. ’t Loze Visserke’.
Hij maakte ook historische vertalingen. Bv.: In 1834 vertaalde hij als eerste ‘Van den vos Reynaerde‘ uit het Frans. →

De figuren: “Het is Vlaanderen, naar Ledegancks woord: ‘als maagd die uit den doodslaap schiet’. In haar vollen luister wordt zij herboren voor het jonge leven, omgolfd nog van het Gothische kleed, dat zij droeg in het schitterend tijdperk, toen zij machtig was en rijk. De sluier die haar dekte, wordt opgeheven door den genius van Vlaanderen, als jongen, forschen man.” Dixit dbnl.org




Op vrijdag 21 juli aanstaande zullen ze opnieuw hun ‘Rondgang‘ houden in de stad. Bekijk op deze blog de vorige editie



Sint-Baafsplein – Op zondagavond, laat…, klom fotograaf Nano Qnoys op de etage van de ‘KNS’ of ‘NTG’ om “blije mensen” te vangen in zijn lens… verzameld op het plein, dat de jongste jaren is uitgegroeid tot één van de meest funky pleinen van de GF. →


Opgepast – De “nachtburgemeester” en huidig jeneveruitschenker – Edmond Cocquyt jr. – heeft het zelf gedeclameerd: al wie lang haar, een vuile baard heeft krijgt een gratis jenever. Voor vrouwen geldt dat ze van okselhaar moeten voorzien zijn.








Korenmarkt – Vier jaar geleden opgenomen tijdens de GF: een licht versnelde weergave van voorbij wandelende feestgangers, gemaakt vanuit een luie stoel op het terras van café ‘Het Damberd’.



Gust Buysse zorgde, vanaf het begin van de jaren 1980, elk jaar voor een stunt tijdens de Gentse Feesten. Lees over Gust op deze blog

Emile Braunplein – Sfeer onder de Stadshal op zaterdagavond – video Nano Qnoys
Sint-Baafsplein – De lichtjes van ‘Pussy Willow‘ op zaterdag – video Jan Vens


“Na Walter De Buck was het Opperdeken Eli De Rijck die op de kar van de nieuwe Gentse Feesten sprong. Na Trefpunt plaatste ook de Korenmarkt een podium, en zorgde zo voor 10 dagen feestgedruis. Van 1970 tot aan zijn overlijden in 2017 trok Eli De Rijck zich de organisatie aan. Als dank en als eerbetoon is er nu een reus van hem gemaakt.”
Dixit HNL →


Lees ook op deze blog: De louche steegjes aan Korenmarkt en Groentenmarkt

Lees ook op deze blog: Mannekes/ Vrouwkes Pies vervangen Leopold II en Gent telt drie “Mannekes Pis” en twee “Meiskes Pis”


Meer dan een halve eeuw geleden blies Walter De Buck de ‘Gentse Feesten’ nieuw leven in. Waar liggen de wortels van de Feesten?
Bron: ‘Waar is de tijd’, Waanders/Diogenes

“In 1843 besliste de gemeenteraad jaarlijks een gemeentefeest te organiseren. Katoenfabricant Ferdinand Lousbergs wou met één algemene kermis alle andere opdoeken om het werkverzuim van de arbeiders te beperken, maar de nieuwe kermis kwam het rijtje alleen maar aanvullen. Oorspronkelijk was het feest helemaal in handen van de burgerij, die
ermee haar status wou bevestigen. Status stond voor schutterswedstrijden in middeleeuws ornaat, theateropvoeringen met veel Frans, feeëriek vuurwerk, oogverblindende galaconcerten en bals.
Het hoogtepunt was de elitaire paardenkaars op het Sint-Denijsveld. (…)” – pic collectie-davygoedertier.blogspot (pic uitklikbaar) →
“Het gemeentefeest hernam elk jaar hetzelfde programma, opgesteld en gesubsidieerd door het stadsbestuur. (…) Het dansen [‘Bal 1900‘] verliep strict gescheiden volgens rang en stand. De burgerij bezette het geplaveide deel voor de Handelsbeurs [op de Kouter], het grint en zand was voorbehouden aan het arbeidersvolk op klompen, dat elk jaar van het
Kloefkesbal een evenement maakte dat veel stof deed opwaaien.
Tussen beide groepen stond een stevige barricade waar men typisch Gentse dorstig makende specialiteiten als kraakamandels [“kroakemandels“] (geroosterde erwten) en vissoorten als witting of schurre verkocht.
Op het Kloefkesbal viel er voor de gewone man niet veel te beleven. Hij trok zich dan maar terug in de kroegen, die tijdens de feesten heel de nacht open mochten blijven. (…)” – pic Volksdansen op Sint-Baafsplein 1984, HNB ↓

“De liedjeszanger Karel Waeri stimuleerde de volkse inbreng. In het café-chantant-genre bracht hij een kluchtig repertoire van ‘vetjes‘ – dubbelzinnige liedjes – en sociaal bewogen nummers, waarin hij het opnam voor de man in de straat. (…) Ook typisch Gentse sociëteiten, zoals de ‘Lichte Genteneirs’ en de ‘Leeuwkes’, traden op de voorgrond. Vele buurten en wijken probeerden met een eigen programma aan te sluiten bij de grote Gentse kermis.” →
“Na 1918 bloeide het stadsfeest helemaal op als volksfeest. Voortaan duurde het een hele week, de week van de nationale feestdag, met nog een tweede maandag erbij, ‘de dag van de lege portemonnees’.
Grote gangmakers waren de locale dekenijen en de vele sportclubs. Revuefiguren als Henri Van Daele en Hélène Maréchal beleefden hoogdagen.”
“Na de eerste wereldoorlog hield het ‘Museum voor Volkskunde‘ [‘Huis van Alijn‘] tijdens de Gentse Feesten de traditie van volkse amusement overeind, eerst in de Lange Steenstraat en vanaf 1962 in het voormalige Alijnhospitaal aan de Kraanlei. Op het koertje van het museetje verkocht de kroakemandelmadam haar zoute specialiteit. Ook volksspelen als vogelpik en teerlingenbak waren in trek.” – pic Waar is de tijd ↓
“Na de Tweede Wereldoorlog ging het snel bergafwaarts. De toenemende mogelijkheden voor amusement ondermijnden het monopolie van dat ene uitgelaten weekje in juli.
Als gevolg van de groeiende welvaart gingen meer en meer Gentenaars hun congé payé aan de Belgische kust of aan zonniger stranden doorbrengen.
De Gentse Feesten vielen bijna stil. Ze overleefden slechts dankzij enkele hardnekkige doorzetters, zoals de dekenij van de Korenmarkt met haar aloude concert van de weesjongens of kulders, of het ‘Museum van Volkskunde’ [‘Huis van Alijn‘] met zijn volksspelen op ’t koerke van het museum.” – pic gentblogt-archief.stad.gent ↓

“Op het eind van de jaren zestig verscheen volkszanger Walter De Buck met zijn kompanen. Bij de Sint-Jacobskerk nam hij de draad van Karel Waeri weer op en bracht een eigentijdse interpretatie van diens 19de-eeuwse repertoire, gekruid met de contestatiegeest van mei ’68. Het succes bij het jonge publiek was meteen vezekerd.
De Buck inspireerde ook andere feestcomités en stimuleerde het stadsbestuur uiteindelijk tot een dynamischer aanpak. Het resultaat zijn de huidige Gentse Feesten, groter en populairder dan ze de voorbije anderhalve eeuw ooit waren.” Op de foto: Walter De Buck (met acoliet en Trefpunt-opvolger Guido De Leeuw – pic Expo Triodos bank 2019



