VOLK – Kerkstoelen voor het Karel Waeriplein gevraagd


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

VOLK  06 november 2019 – Cursief‘ verhaal over het “kunstwerk-met-de-kerkstoelen” aan het plein ‘Bij Sint-Jacobs’. Door: de Blogman.

Het “kunstwerk-met-de-kerkstoelen” had beter op het Karel Waeriplein gestaan
Karel Waeriplein – bij de Phoenixstraat – pic persblog.be

Karel Waeri, Bij-Sint-Jacobs. Dankzij de kerkstoelen die tegen het monument – dat er uit ziet als een totempaal – opeengestapeld staan alsof het een kunstwerk bij het kunstwerk betrof, weet de goegemeente nu ongeveer wie Karel Waeri is geweest. Want, een gazet heeft het nieuws opgepikt: hln.be
Wat niemand echter blijkt te weten, is of de gestapelde kerkstoelen überhaupt een kunstwerk zijn. Niet de Dienst Toerisme. Niet de Dienst Cultuur. We hebben beide diensten gebeld. Van de laatste hebben we zelfs een e-mail ontvangen, ondertekend door een hoge ambtenaar. De boodschap: “no lo se“. Heeft een handelaar van de Prondelmarkt de stoelen op die manier achtergelaten vorig weekend?

Lees verder onder de foto’s

pic ‎Eric Reynebeau‎ in facebookgroep ‘Gent by picture
Bij-Sint-Jacobs – kunstwerk ter ere van Karel Waeri (GF 2017) – pic persblog.be
Prondelmarkt bij het monument voor Karel Waeri (2018) pic persblog.be

Toch weet de goegemeente maar bij benadering wie Karel Waeri is geweest.
Karel Waeri was een volkszanger, annex muzikant. Hij schuimde tijdens de 19e eeuw volkscafés af om “leven in de brouwerij” te brengen. Dit leventje leverde hem het viervoudige op van het weekloon dat zijn ongeschoolde arbeiders-aanhoorders ontvingen.

Aan diens beeltenis spiegelde zich wijlen Walter De Buck. Een eeuw later schuimde die met kompaan Wannes Van de Velde, de Gentse markten af om het koopjesvolk te verblijden met zijn muziek, annex liederen. Liederen, die vaak op die van Waeri geïnspireerd waren, overigens. Om deze geschiedenis kort te houden: omdat ze geen leurderskaart hadden, kregen ze uiteindelijk een plek toegewezen waar ze hun ding mochten doen. Dat ‘ding‘ groeide vanaf 1969-1970 uit tot de ‘nieuwe’ Gentse Feesten. De ‘oude’ werden in gang gestoken door Ferdinand Lousbergs, in 1843.
Die eigen plek, dit was aan de overkant van de kerk – bekeken vanuit de plaats waar het totempaal-standbeeld voor Waeri staat. Standbeeld, dat overigens door De Buck werd gemaakt in 1989. Als eerbetoon.

Lees verder onder de foto’s

Walter De Buck op “zijn” Gentse Feesten – pic Expo ’50 jaar Trefpunt’
Walter De Buck – de vroege jaren

Wijlen De Buck was gek op Waeri. “Zijn” eerste Gentse Feesten stond bol van Waeri’s oeuvre. Getuige de GF-affiche van 1970, die afgelopen zomer werd getoond op de expo ’50 jaar Trefpunt’.

Ook Bob De Moor, wijlen Rembert De Smet (die van ‘Lena Lena’) en Wim Claeys laven/ laafden zich aan Waeri’s teksten.

Start 1970 affiche Karel Waeri  – pic expo Trefpunt

Een tijd na het overlijden van De Buck veranderde een stukje van zijn plek – bij de deur van zijn (latere) café Het Trefpunt – van naam. Een aantal vierkante meter voor het café – hart van de Gentse Feesten – tot aan de hoek met de Belfortstraat werd: Walter De Buckplein. Het had voeten in de aarde, want eerst wou het stadsbestuur enkel de parking voor de deur naar hem vernoemen.

Lees verder onder de foto’s

Trefpunt – Walter De Buckplein (GF 2017) – pic persblog.be
Walter De Buckplein – voorheen: (de andere kant van) Bij Sint-Jacobs – pic persblog.be

Wie geijverd heeft voor het benoemen van een pleintje naar Karel Waeri, is ons niet bekend. Hij kreeg een pleintje bij de Phoenixstraat dat als parkeerplaats voor auto’s dient, waarachter: autoboxen. Weinig flatterend is dit.
Mochten de opeengestapelde kerkstoelen al iets willen aanklagen misschien – niets is duidelijk – dan had de “kunstenaar” die misschien beter op het Karel Waeriplein neergepoot… om te ijveren voor een beter plein voor die legendarische volkszanger – of op zijn minst een verfraaiing ervan.

Lees verder onder de foto’s

Karel Waeriplein – buurt Phoenixstraat – pic persblog.be

Aanvullend:

Een CD van De Smet/ De Moor, getiteld: ‘De poëzie van Waeri’ was te koop in het Poëziecentrum op de Vrijdagmarkt. Misschien nu nog?

Wie een letterlijk voorbeeld zoekt voor het spreekwoord ‘De kerk in het midden houden’, vindt die Bij Sint-Jacobs. Aan de ene kant van de kerk staat het standbeeld van Karel Waeri. Aan de andere kant van de kerk ligt het Walter De Buckplein.

Bob De Moor en wijlen Rembert De Smet – pic vernieuwdgentsvolkstoneel.be

© Frank Depreitere, de Blogman

Lees ook op deze blog: 50 jaar Trefpunt (Commissaris schreef aan burgemeester: beknot Trefpunt!)

 

Lees ook op deze blog: Rembert De Smet (‘Lena’ liet hem nooit meer los)

 

Lees ook op deze blog: Over het ontstaan van de GF (De Gentse Feesten terug in de tijd: bier met emmers)

 

Lees ook op deze blog: Bob De Moor en Rembert De Smet en Waeri (in GENTSE WINTER 2016-2017 – Terzijde & Terzake)

 

Lees ook op deze blog: Erwin ‘cursief’ over Gentse volksfiguren uit vergoane tijden (in een editie van ‘Gentse Zomer’)

 

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

VOLK – ARTIKELOVERZICHT 2019
STAD – ARTIKELOVERZICHT 2019
FICTIE – CURSIEF – ARTIKELOVERZICHT 2016 2017 2018 2019