GENTSE WINTER 2017-2018 – Het Jaar van de Hond

header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

Huidige editie

GENTSE WINTER 2017-2018  

17 februari 2018

In deze editie:  Deze week startte het Chinese Jaar van de Hond. ‘Corneel van het Bureel’ geeft commentaar. Papaja’s en bananen rijpen aan de Ledeganck. De toekomst van het Duivelsteen blijft intrigeren. De Spitaalpoort, qu’est-ce que c’est? In 1968 blikte men in Gent terug op de teloorgang van de kantnijverheid van honderd jaar eerder. Meer…

Karel Lodewijk Ledeganckstraat – hoek Emile ClauslaanIn de serres van de Plantentuin van de Ugent Campus Ledeganck zijn de bananen en de papaja’s aan het rijpen! Het is daar al lente!

Karel Lodewijk Ledeganckstraat – papaja’s

Stad – Aftermovie Lichtfestival 2018. Voor wie met griep te bed lag: het Lichtfestival was een dik succes: op een tijdspanne van vijf dagen zakten 835.000 kijkers af naar de binnenstad om de 36 ‘licht’kunstwerken te bewonderen.

……………………….

Sint-Pietersnieuwstraat – Kunstencentrum Vooruit – Mocht het de tv-serie Eigen Kweek betreffen, zou het Frank kunnen zijn die in zijn steenkolenengels zegt: “Julita, I’am out of the frame, ” wat dan zou betekenen: “k zien nie i forme vandaoge, hé”. Maar neen, het is een eendaags hiphopfestival op 10 maart in de Vooruit dat die naam draagt.

Sint-Pietersnieuwstraat – café kunstencentrum Vooruit

Dendermondsesteenweg, Dampoort – De foto hiernaast deed even dromen van twee Turkse politieke strekkingen die zij aan zij zouden bestaan, alsof er nooit iets is geweest tussen Gülen en Erdogan. In dit geval: pitta Gül en slagerij Dohan, welke niet exact dezelfde namen zijn, maar toch. Dromen over vrede is niet verboden.

Dendermondsesteenweg – slagerij Dohan pitta Gül

Stad Adellijke families kozen er voor om, naast het familiekasteel op het platteland, ook een representatieve woning te hebben in de stad – vaak met de allures van een stadspaleis. Inmiddels behoren die tot de roemrijke Gentse monumenten(Lees op deze blog: Wat je HEEL ZEKER moet weten over Gentse monumenten)

Kammerstraat -Hotel van Oombergen – pic Mapio.net

Stad – De nieuwsbrief van de Gentse Gidsen bracht opnieuw een bijdrage uit persblog.be – verhalen uit en over Gent. Dit keer: ons verhaal over de Iepensteeg aan de Coupure Rechts en haar bewoners die geschiedenis hebben geschreven. (Lees op deze blog: Iepensteeg: groots in haar onooglijkheid)

Gentse Gidsen – laatste nieuwsbrief

Sint-Pietersnieuwstraat – Rozier – UGent opende bij de Boekentoren een centrum voor architectuur en kunst. Het wordt een nest voor architectuur en kunst. De architectuur én de kunst is een schenking van de Luikse architect Charles VandenhoveTot in de jaren ’90 stonden op die plek enkele arbeidershuisjes. Een deel van het De Vreese Beluik(Lees ook op deze blog: Nog poverder voor de povere en Het Sint-Pietersplein: Van Graaf tot Prince)

Sint-Pietersnieuwstraat, hoek Rozier

Spitaalpoortstraat – Antwerpsesteenweg – ‘Spitaal’ staat voor hospitaal. In die vorm geschreven, zou het verwijzen naar een armenhospitaal, met name: het Sint-Annahospitaal, gesticht in 1207 door de Sint-Baafsabdij. De gelijknamige stadspoort is van de 14e eeuw, maar werd in 1426 herbouwd en sloot in 1488 aan met een vesting tot aan de Muidepoort. Rond 1577 werd de Hospitaalpoort vervangen door de Dampoort.

Toen Keizer Karel V het Spaans Kasteel liet bouwen als tuchtmaatregel, moesten de Sint-Baafsabdij, de Hospitaalpoort, het hospitaal en haar kapel er aan geloven. Bron: site ‘De Kuip‘. (Lees ook op deze blog: Stropkes slachtoffer van sabelslijpers en pilaarbijters)

Spitaalpoort – pic De Kuip
Oktrooi Doorgang – bij Antwerpenplein – Dampoort

Reep – Geraard de Duivelstraat – Rond deze tijd vorig jaar leek het even alsof de afbraak van het 13e eeuwse Duivelsteen aan de orde was. Een kunstenaar gooide stenen van het dak naar beneden. Op 16 januari 2017 gaf de kunstenaar, Conrad Willems, een verklaring op zijn blogdat hij duizend stenen – die hij naar eigen zeggen eerder naar boven had gebracht – van het dak van het Duivelsteen heeft gegooid. Zijn drijfveer: een hoogst persoonlijk protest tegen wat hij de ‘Disneyficatie van historisch Gent noemt. Edoch, in één adem verwees hij naar Yart waardoor zijn actie het karakter van een publiciteitsstunt kreeg en weinig met algemeen protest van doen had.

Yart dus, waar opnieuw een tentoonstelling plaats vindt van 13 februari tot 11 maart met een publieksmoment op zaterdag 24 februari.

Geraard de Duivelstraat
Limburgstraat – Geraard de Duivelsteen

Gentbruggekouter – Eerder, in december 2016, werd het Geraard de Duivelsteen verkocht voor slechts €2.205.000 aan nv KoibaHet Geraard de Duivelsteen was eigendom van de Federale overheid van Financiën. De boodschap luidde dat aankoop was gebeurd “met een duidelijk doel voor ogen”. En dat het nog vier of vijf jaar zou duren voor de Gentenaar kan zien wat dat doel is. Zal er een hotel komen? En wie is Koiba? Het is een holdingvennootschap met als gedelegeerd bestuurders Mark Vandecruys en Ann Steenbrugghe – een koppel. In het kader van een kapitaalvermindering van de vennootschap Koiba op 26 juni 2017 – na de aankoop van het Duivelsteen dus – verschenen die laatst in het Belgisch Staatsblad. Op de site over de Rijkste Belgen vinden we dat de gedelegeerd bestuurders 42% van een holding in bouwgerelateerde producten beheren: Fedrus Invest. In mei 2015 stapte de durfkapitalist Sofindev in Fedrus ten belope van 33%. Sofindev verenigt onder meer de Rijkste Belgen Colruyt, Boël en De Clercq.

Koiba is gevestigd in een kasteel aan de Gentbruggekouter. Laat dit nu het kasteel zijn, gebouwd op de resten van de Oude Kluis, waar   Antoine Cardon  de Lichtbuer zaliger met de Russische prinses Maria Borisovna Gagarina heeft geleefd. (Lees op deze blog: “Wulder iere, zieder hunter!”)

Gentbruggekouter in 1970 – pic inventaris.onroerenderfgoed
Gentbruggekouter – voorkant van kasteel ‘Koiba’

 

Stad – “Aan de exploitanten van de talrijke Chinese restaurants die onze stede rijk is, wens ik: een prettig nieuw jaar! Immers is het zo dat onze Chinese vrienden op 16 februari het nieuwe jaar inzetten. Naar hun traditie kennen ze aan elk jaar een titel van hun horoscoop toe en dit keer is het de beurt aan Het Jaar van de Hond. Vanaf nu beleven de Chinezen dus hun hondsdagen! Hopelijk merken we daar niets van in de inhoud van onze Chinese afhaalgerechten ende ter plekke genuttigde schotels, traditioneel genummerd van one tot ninetynine.

Terloops wou ik hier nog even opmerken dat ook Gent haar hondsdagen heeft gekend, met name: in de geschriften van Hugo Claus in 1952. In zijn zoektocht naar het ontvoerde schoolmeisje Bea, deed hoofdfiguur Philip de Vogel veel Gentse plaatsen aan. Hij werd er hondsmoe van.” Hoogachtend, Corneel van het Bureel, Botermarkt. (Lees in deze blog: Gent in ‘De hondsdagen’ van Hugo Claus

Antwerpsesteenweg, Sint-Amandsberg – Shanghai
Brusselsesteenweg, Gentbrugge – Wok King
Corneel van het Bureel

Gent in 1968. In het dagblad Het Volk van de weekendeditie van 17-18 februari 1968 blikte men terug op de teloorgang van de kantnijverheid in Gent – van honderd jaar eerder.

Het lijkt vergeten, maar ook Gent was, net zoals Brugge en Brussel, ooit voor haar fijne naaldkant beroemd. Alles begon met het meisjesweeshuis ‘de Blèwe Meiskes‘ ofte ‘de Blauwe Meisjes’, opgericht in 1800 door de Zusters van O. L. V. Visitatie uit de Onderstraat – thans in Sint-Amandsberg. Daaruit ontstond een kantschool in 1832, die vanaf 1852 houder was van een uitvindersbrevet.

Het was zuster-directrice Virginie Vrancken dat het Gentse procédé op punt stelde. De ‘dentelle‘ had haar weg naar de internationale roem gevonden. In 1855 vielen de Blauwe Meisjes in de prijzen tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs.

Intussen was Koning Leopold II op bezoek gekomen in de school. Hij was vergezeld van zijn verloofde Aartshertogin Maria-Hendrika van Hongarije. Zij bestelde er haar bruidstooi in kant. Vanaf dan plaatste de hoge Belgische adel bestelling na bestelling.

Kantwerk van de Blauwe Meisjes in Het Volk
Het Volk 17-18 februari 1968 

In 1864 besloot het stadsbestuur echter om de Blauwe Meisjes weg te halen van onder de Zusters uldere paraplu. Hierdoor kwamen minder en minder leerlingen naar de kantschool. Waarom het stadsbestuur dit deed? Er waren in die tijd veel pesterijen van de liberale stadsbesturen jegens de katholieke instellingen. Toen Zuster Virginie in 1870 overleed, bleek ook nog dat niemand nog echt haar procédé van a tot z kon uitvoeren. De teloorgang was ingezet. F.D.

Volgende editie

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN

Naar Facebook

 

Lees ook op deze blog:

GENTSE WINTER in 2017-2018 – ARTIKELOVERZICHT
GENTSE ZOMER in 2017 – ARTIKELOVERZICHT
GENTSE ZOMER in 2017 – ARTIKELOVERZICHT
GENTSE WINTER in 2016_2017 in ARTIKELOVERZICHT
GENTSE WINTER in 2016-2017 – ARTIKELOVERZICHT
GENTSE ZOMER in 2016 – ARTIKELOVERZICHT
GENTSE ZOMER in 2016 – ARTIKELOVERZICHT