GENTSE ZOMER 2020 – 28 juli 2020 – “Gent kleurrijk in beeld” is de titel van de zestiende editie van deze rubriek ‘Gentse Zomer 2020’. Bevat: Bij Sint-Jacobs op zondag, nieuwe zomerbars, te ontdekken restaurants, oud filmfragment over Gent, Mahy stoommachines, onze opinie over GF 2021 en meer






Zo staat te lezen in ‘Le Messager de Gand‘ van 25 mei 1843.
Lees ook op deze blog: Commissaris schreef aan burgemeester: beknot Trefpunt!

Onlangs kondigde het stadsbestuur af dat ze het plein gaat renoveren. De timing ligt nog niet vast.

La traversée de Gand... Lezer ‘Meester’ Frank Vanhyfte in facebookgroep ‘Dat és mijn Gent‘: “Door de foto van die “rolpaal” aan de Grasbrug ging ik nog eens zoeken naar “L’hirondelle et la mésange” (De zwaluw en de mees). Een Franse stille film uit 1920 van André Antoine over twee binnenschepen, ooit gezien op het Filmfestival Gent in 1988. De film werd nooit in distributie gebracht, is dus ook niet op DVD of video te vinden. Maar nu staat hij gewoon op Youtube. Bekijk hem zeker eens compleet, maar geniet nu van de doortocht van Gent (met rolpaal op de Grasbrug) vanaf 43.41 tot 46.06. En van het bezoek aan het Galgenhuisje vanaf 1.00.26 met een achtervolging rond het Gravensteen.”


Enca Enzo Caen, de kunstenaar-auteur van de ‘Mannekes en Vrouwkes Pies‘: “’Gents Ijzergieter anno 1900 der gewezen fabrieken Carels’ verhuist definitief naar Spanje. Het beeld dat nooit welkom was te Gent als ode aan de werknemers van de fabriek heeft jaren gevochten voor een plaats maar het mocht niet baten, ongekend is onbemind. Alhoewel de industriëlen Carels met wereldfaam die de stad Gent op de wereldkaart zette die zorgde voor een grote tewerkstelling tijdens de industriële revolutie te Gent en grondleggers waren met hun kapitaal van de wereldtentoonstelling te Gent, die een school faam gaf met alle voordelen nadien die er uit voortvloeiden, Neen “den Ijzer” was nooit welkom. Vanaf september zal hij stralen in de straten tussen de vele gekleurde gevels van Villajoyosa.”


De derde kar, die van Carl, die al een dik jaar voor de nieuwe zaak ‘Goûts et Couleurs’ stond is er niet. Naar verluidt: geen vergunning gekregen.

Eerder maakten we een lijst van zomerbars.

Mahy? Ja. Eerst gevestigd in Wallonië, daarna in Wondelgem, in een zijstraatje van de Kapiteinstraat:
“constructie van industriële verwarmingsketels, gebinten voor elektrische loskranen, water- en petroleumtanks en gas-, droog- en kookketels, onder meer in verschillende Gentse textielfabrieken levering van stoomketels” dixit Inventaris Onroerend Erfgoed.

en stond hier op dezelfde hoogte als bv. Werkhuizen Van den Kerckhove en constructiewerkplaats Carels, en als Le Phoenix.
De familienaam Mahy werd later bekend als autogarage voor Fiat en later Renault.


En nu – natuurlijk omwille van COVID-19 – maken we helaas voor GF de omgekeerde beweging mee: wat heel volks en populair én op straat moest plaatsvinden, vindt tegen betaling achter gesloten deuren plaats. Dit is net zo elitair als het klassieke OdeGand van voor 2019.
We zagen eerder al dat ‘betalend’ hier en daar de kop op stak tijdens de GF – zeker bij Miramiro.
Laat COVID-19 niet de verkeerde weg wijzen in de vermeende logica dat ‘betalend’ het logisch uitvloeisel is van gebrek aan geld voor de programmering op de pleinen. Het is de oorzaak van het gebrek aan geld die men moet aanpakken: de vele consumpties uit de nachtwinkels ten nadele van de bars op de pleinen.
Men moet de GF 2021 zonder reservaties en zonder entreekaartje laten lopen!