persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
De uitvergrote foto hierboven, toont twee generaties trams (Zuid-Vlaanderenstraat) – pic blogimages.seniorennet.be
Freddy Coussens, die werkte bij De Lijn: “In 1913 reden er tweeassige trams en geen drieassers. De eerste reeks drieassers kwam er in 1925 en dan werden tot 1934 nog andere reeksen gemaakt met de rijtuigkasten van oude tweeassige trams die men op een nieuw chassis plaatste en dan volgden er aan beide kanten nog nieuwe koppen.”
Commentaar bij foto Drie- asser van seniorennet.be
“Drie-asser 365 (in 1947) in dienst op de toenmalige lijn 1 (Moscou – Van Beverenplein), ter hoogte van het Laurentplein. De tram begeeft zich van de Vlaanderenstraat naar de Limburgstraat.
Commentaar bij foto Overgang van oud naar nieuw van seniorennet.be
“Op 17 maart 1971 werd PCC 01 in Gentbrugge geleverd. Er werden met de gloednieuwe tram vrijwel onmiddellijk proefritten gehouden en tegelijk begon de opleiding van de toekomstige chauffeurs. Hier zien we de 01 aan de bocht van de Martelaarslaan naar de Groot-Brittanniëlaan (Bijlokehof). De drie-asser 343 rijdt op lijn 2 richting Arsenaal.”
Commentaar bij foto Nieuwe pcc van seniorennet.be
“Toen in 1974 de PCC modellen 47 tot 54 werden geleverd, de derde en tevens laatste generatie, waren die voorzien van een nieuwe lichtinstallatie. Op de foto staat de PCC 30 op lijn Sint-Pietersstation – Korenmarkt, met een doorstreept cijfer 4, in de toen nog niet verkeersvrije Veldstraat, tijdens de eindejaarsdrukte omstreeks 1980.” NVDR – In vervlogen tijden: tijdens drukke dagen legde men voor lijn 4 een keerlus aan rond de Sint-Niklaaskerk en op het Sint-Annaplein. De lijn die reed tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt werd aangeduid met een doorstreepte 4.
Op 29 maart 1961 werd de ETG opgevolgd door de MIVG (Maatschappij voor Intercommunaal vervoer te Gent). Sinds 1991 is de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn de exploitant van het stadsvervoer in Gent.
Video HTM5000
(boven: Film degentsefeesten)
Tramlijnen en tramtypes in Gent
Aan het begin van de jaren zestig had de Gentse tram de lijnen 1 tot en met 10 en 20.
In de jaren70 waren daar nog de lijnen 1, 2, 4 en 10 van over, de overige waren door busdiensten vervangen.
Lijn 3 werd ook verbust en was tussen 1989 en 2009 een trolleybus en sindsdien opnieuw een buslijn.
Lijn 2 werd opgesplitst in 21/22.
Lijn 10 werd een deel van lijn 4, zodat er nu officieel nog vier lijnen over zijn, maar in feite slechts drie, omdat de lijnen 21 en 22 alleen door de eindtrajecten van elkaar verschillen.
Tussen 1971 en 1974 kwam de PCC-tram in gebruik. Nieuwe tramvoertuigen waren niet meer aangekocht sinds 1913
Vanaf 1982 reed lijn 1 tot de Botestraat, vanaf 1982 tot de Liefkensbrug, vanaf 1984 tot de Industrieweg in Wondelgem, en tot slot sinds 1989 tot Evergem-Brielken.
In 1984 werden de trajecten van lijn 1 en lijn 4 gedeeltelijk gewisseld ter hoogte van de Korenmarkt. Lijn 1 werd Wondelgem-Industrieweg – Sint-Pietersstation en lijn 4 Muide – Moscou.
In 1986 werden lijn 10 (Sint-Pieterstation – Muide) en lijn 4 verknoopt tot lijn 40 (Sint-Pieterstation – Muide – Moscou).
In 1993 werd lijn 21 verlengd tot Melle Leeuw en in 1999 zijn de lijnen 21/22 verlengd van het Sint Pietersstation naar Zwijnaardebrug.
In 2000 verscheen de eerste nieuwe Hermelijntram, een vijfdubbelgelede lagevloertram
In 2004 werd lijn 1 verlengd van het St-Pietersstation tot aan het bedrijvencentrum Maaltecenter en in 2005 tot aan Flanders Expo.
In 2015 deed de hypermoderne Albatros zijn intrede op lijn 1
Op 13 maart 2016 werd lijn 4 verlengd tot op de terreinen van het UZ. F.D.
Ancient history
Bekijk ook op deze blog:
Dubbelzijdige tram view: station >> Korenmarkt
Kleine halve eeuw geleden was Gent onleefbaar
1970s-’80s. Er waren toen nog zekerheden in het leven
Toen men nog dacht aan een pre-metro of een aquarail
Lees ook op deze blog: