persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
GENTSE ZOMER – 24 april 2017 – Willen we hier luchtig beginnen alvorens een aantal bloedserieuze thema’s aan te snijden. In het geval van een tentoonstelling over medische instrumenten, mag dit best letterlijk genomen worden. Eindigen, doen we met een vrolijk-satirische noot van Theater Charlekijn.
Graslei – Korenlei – BREAKING NEWS! Een Fuut-koppel met vier kuikens is gesignaleerd in hartje Gent. De vader blijkt allerminst verwant met het ‘loze vissertje’, want hij haalt voortdurend glinsterende visjes uit de Leie ten behoeve van zijn nageslacht. Moeder waakt erover dat de opdringerige, brallerige eenden niet te dicht in de buurt komen. Hard labeur voor de ouders. Idyllisch, voor diegenen die hun kont neervlijden op de boordstenen van de oevers.
Groentenmarkt – Huidevetterken – Heernislaan – Korenmarkt
Met de Neuzekes ofte Cuberdons is het business as usual. Hun venters’ neuzen staan niet altijd in dezelfde richting. Ze vangen elkaar graag vliegen af, daar op hun Groentenmarkt.
In de buurt van de Sleepstraat, in het Huidevetterken, vind je ook B&B Sleepstreet. Achter deze gevel schuilen gemeubelde appartementen voor het korte of het middellange verblijf in de stede.
De legendarische Citroën DS duikt nog vaak op, ook in Gent. Maar de Break-versie is toch al bijzonder zeldzaam. Het is een mooie auto met de looks van een dolfijn. Hier scheert er eentje over de asfaltspiegel van de Heernislaan. (Lees in het Archief 2015 van deze blog: De Godin van de weg)
De “standbeeld artiest” is terug van weggeweest.
Onderbergen
Onderbergen – Wie ter gelegenheid van Erfgoeddag naar Het Pand afzakte voor de tentoonstelling over medische instrumenten, kon beter niet te zwaar getafeld hebben. Je hebt er geen idee van met welk loodgietersmaterieel er zo al in des mensens‘ lijf werd gezeten. Tot enkele decennia geleden was de diagnose en de behandeling van een eenvoudige natuur. Bv. blaren op je tong – al of niet omwille van syfilis? Gewoon tong eruit trekken met een tang, waaraan grote vleeshaken! Een eksteroog? Boomzaag uit de kast! Met 300 amputaties op zijn geweten zag chirugijn Jozef Frans-Kluyskens (1771-1843) daar geen been meer in!
Petrus Jozef Triest (1760-1836) hield zich – samen met gek veel andere dingen – bezig met geesteszorg. Waangedachten of brabbeltaal? Geen nood: dr. Guislain boort een gat in je kop met een soort flessentrekker. Alzo kan de slechte geest de fles verlaten! Na behandeling gaven de patiënten vaak de pijp aan Maarten.
Het getoonde instrumentenarsenaal is inwisselbaar met de foltertuigen in het Gravensteen! Triest, die wonderdokters van toen!
(Lees ook op deze blog: Twee fameuze dokters en Gentse straten)
Haringsteeg, Patershol – Korenmarkt, Sint-Michielshelling
Haringsteeg, Patershol – Korenmarkt, Sint-Michielshelling – Een Duitse filmploeg streek enkele dagen neer in de Kuip voor opnames en toverde er hoekjes en kantjes om tot Londense plekken. In de basis is het verhaal van Bertolt Brecht’s Driestuiversopera uit 1928 – ‘Die Dreigroschenoper‘ – in haar filmbewerking als ‘Mack The Knife‘. Het verhaal speelt zich af in het Victoriaanse Londen, waar boeven en bedelaars de straten vullen.
De filmploeg ontplooide een grote logistiek, die eerst op het Sint-Veerleplein werd geëtaleerd, en later verborgen werd achter nadar-met-zeil bij het voorportaal van de Sint-Niklaaskerk. Ge-filmshot werd er in Patershol, alsook op de Sint-Michielshelling en de Korenlei.
Meer filmproducenten komen in Gent een graantje meepikken van de federale tax shelter.
Oude Houtlei
Oude Houtlei – CAW Oost-Vlaanderen’s – Service- en Ontmoetingscentrum ligt netjes verborgen achter een poort naast het Franciscanenklooster. Het klooster werd opgericht door de Zusters Clarissen in het midden van de 17e eeuw. Tweehonderd jaar later ging het over in de handen van de broeders Recolletten of Franciscanen. Naast het CAW, is er in de kloosterkerk het sociaal restaurant Parnassus. (Lees op deze blog: Géén geblaf en géén gevoeg!)
Visserij
Visserij – Eén van de markantste herenhuizen aan de befaamde kaai, is het prachtig art nouveau Huis De Taeye uit 1898. Aan de achterkant, aan de Achtervisserij, bevindt zich de vroegere schrijnwerkerij en het houtmagazijn.
Even verderop getuigen twee beluiken of citeetjes nog van de tijd dat op dit ‘eiland’ tussen de Ferdinand Lousbergskaai bij het Visserijkanaal en de verste oever van de Nederschelde – aaneensluitend: Koepoortkaai, Jongenstragel, de domeinen van Nieuwen Bosch en Begijnhof Ter Hoye en het Hollainhof – ingenomen werd door ambachten en industrieën. Aan de Achtervisserij bleven gebouwen overeind die daar evenzeer van getuigen. Pas toen die in het midden van de 19e eeuw, richting kanaalzone vertrokken, nam de burgerij deze ruimte in. Aan het eind van die eeuw was het een chique buurt. Nu is het ook een hippe buurt. (Lees ook op deze blog: Waarom het Visserijkanaal naast de Nederschelde?)
Doornzelestraat – Houtbriel
Doornzelestraat – Houtbriel – Enkel in de letterlijke zin, staan hier deze gleier beelden “als kat en hond” op de hoek van Nieuwland en de Doornzelestraat – buurt voorhaven. Het lijkt een variant op “hier waak ik”. Aan de Houtbriel – buurt Vlasmarkt – is een plastic hondje van dienst in de afdeling ‘raambeveiliging’.
Jakob van Caeneghemstraat – Coupure
Jakob van Caeneghemstraat – Coupure – Op het straatnaambord staat de voornaam met een ‘k’ gespeld. Echter in andere documenten wordt hij vermeld als Jacob Lieven van Caeneghem. De man, geboren in de tweede helft van de 18e eeuw werd steenrijk met katoenfabricatie in de Drabstraat. In Gent werd met een legaat van hem het Hospice van Caneghem opgericht in 1847 – ook bekend als het Blindengesticht – aan de Coupure. In 1845 leverde hij een flinke bijdrage voor de oprichting van een standbeeld van Jacob van Artevelde. ⊕ De merkwaardige woonst in de straat die naar hem werd genoemd, dateert van zijn tijd.
Gentse Entrepreneur
Gentse Entrepreneur – De reeks over het textielverleden van deze stad loopt onder de noemer “Het Manchester van het vasteland”. Manchester geldt in de hele wereld als het archetype van een textielstad. De 19e eeuwse fabrieken werden er gebouwd volgens de typische architectuur die ook in Gent navolging kreeg. Het gaat over de eerste echte “moderne” fabrieken, met grote ramen, daken met lichtkoepels en een structuur uit een gietijzeren raamwerk in combinatie met bakstenen. Lees ook op deze blog: Hoe de Gentse textielreus ontstond)
Kastanjestraat, Brugse Poort – Theater Charlekijn heeft een moderne poppenkast-parodie over het circulatieplan – over “Flipo Watteeuw” – gemaakt. F.D.
Terug naar hoofdpagina
Lees ook op deze blog: