Ik teken en schilder nog altijd en stel eindelijk nog eens tentoon


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

UPDATE: Vanaf 5 maart aanstaande houdt vzw ‘Afrika in Vlaanderen’ een info-tentoonstelling in het Ryhovesteen in de Onderstraat. Jo Veldeman toont er zijn werk uit Afrika. De tentoonstelling loopt tot 13 maart. Ga naar de facebookpagina

‘Afrika in Vlaanderen’

CURSIEF 11 november 2021Cursief verhaal van Jo Veldeman over zijn nakende expo in het Ryhovesteen, getiteld: ‘Afrika in Vlaanderen’.

Beste Facebook.

Eigenlijk gaat het u geen fluit aan wat ik aan het doen ben. Maar om het contact met mijn 17 trouwe lezers warm te houden zal ik het toch nog maar eens vertellen.
Ik zit met gemengde gevoelens. Ligt het aan mij, het rare weer, de toestand in de wereld of de genderfluïditeit ? Wie zal het zeggen?
Gemengde gevoelens ? Hoezo ?
Wel, om te beginnen bestaat de kans dat Facebook mijn ontboezemingen doorspeelt aan een of meerdere reclamefirma’s die mij dan gaan bestoken met nog meer gerichte reclame. En ik erger me blauw aan steeds meer reclame en camera’s alom.

Dombo Tombo
Papani

Het rare weer. Het is nu 5 november. Het raam staat nog open. Niks geen krassende kraaien op de kale takken in de ijzige mist. Een late dikke bromvlieg vliegt binnen en weer buiten. Echt warm is het niet maar ook niet echt koud. De lucht is meestal mistig en grijzig maar regelmatig valt er een flard gouden najaarszon op de bamboe, de wingerd, de hibiscus en de eiken voor mijn deur. Er waaien wel al veel gele, bruine en rode bladeren rond. Die worden regelmatig van de linkerkant naar de rechterkant van de straat geblazen door de stagedoende leerlingen van een of ander opleidingsinstituut voor bladblazers. Maar boven hun hoofden zijn de bomen nog overwegend groen in de flarden zonlicht tussen de regenvlagen door.

Baboons
Great Zimbabwe Girl

Zoveel groene bladeren in november ? Dat zou vroeger geen waar geweest zijn. Maar tegenwoordig is alles mogelijk want het klimaat is in de war. Ook de vogeltjes doen raar. Soms zitten die stilletjes te bibberen in de pletsende regen. Maar bij de minste flard stemmig najaarslicht beginnen ze vrolijk kwetterend aan paringsrituelen die in de lente thuishoren. Ook de bloemen zijn van slag, want een bloem die haar manieren kent begint niet te bloeien in november. Maar mijn blauwe regen trekt zich daar niets van aan en bloeit nu weer omdat hij daar goesting in heeft.

De toestand in de wereld. Ik ben Eric Goeman niet, dus ik ga dat hier niet uitgebreid voor u analyseren. Maar geef toe : u zit ook regelmatig voor uw tv te zuchten en te sakkeren van hoe durven ze en waar zijn ze , al of niet in gods naam, mee bezig.

Mispelverkoopster in Mount Darwin
Nacht in het Regenwoud

Van genderfluïditeit als bron van gemengde gevoelens heb ik steeds minder last. Ik ben 73 dus dat ligt niet meer goed in de markt. Gelukkig heb ik veel goede herinneringen, Facebook en aanleg voor handwerk om mijn aandacht af te leiden van frivole fluïditeiten als het uitwisselen van lichaamssappen.
Handwerk ? Ja ik teken en schilder nog altijd en stel in januari [UPDATE: 5 maart, zie hierboven] eindelijk nog eens tentoon. Met ‘Afrika in Vlaanderen‘. In de kelder van het Ryhovesteen in de Onderstraat in Gent.

Het Ryhovesteen is niet niets hoor. Ooit een van de eerste grote stenen huizen in de Onderstraat toen die nog de belangrijkste verbinding was tussen de nieuwe buurt rond het Gravensteen en de oudere kern van Gent tussen de Reep en Sint-Baafskathedraal. Ryhove,was ooit de zetel van de regering toen Gent 7 jaar lang een calvinistische republiek was en godsdienstoorlogen en heksenverbrandingen in de mode waren. Het steen raakte in verval maar werd grondig gerestaureerd door de Stad Gent. Nu stelt ons teergeliefde Gent in dat prachtige pand ruimte ter beschikking voor kunst en sociale actie.

Planet Tshuma
Plukkende vrouwen in Niger

En Adrien, de spraakwaterval uit Noord-Kivu, heeft dat alweer gefikst, een week nadat ik daar wandelen werd gestuurd. Adrien is de oprichter van vzw ‘Afrika in Vlaanderen’ en steunt projecten in het geteisterde Kivu die vrouwen en jongeren een alternatief proberen te bieden voor oorlogsgeweld en honger. Ik heb Kivu ooit wel bezocht maar ik heb er nooit gewerkt. Ik zorg voor de ruimere culturele en Afrikaanse achtergrond, want ik heb wel in Marokko, Kameroen, de Comoren, Rwanda en Zimbabwe les gegeven, aan ontwikkelingsprojecten meegewerkt en geschilderd.

Mijn schilderijen vielen in de smaak en zo werd ik als eerste Belg opgenomen in de permanente collectie van de ‘National Gallery van Bulawayo’. Tof hoor. Niet zo tof was het om huurlingen, dictators, multinationals en genocide mee te maken. Ik heb daar dus aan den lijve ondervonden hoe de wereldmarkt en de politiek oorlog, wapenverkoop, lage lonen en armoede in stand houden.

Weeding
Pauline in Mount Darwin

U hebt vast andere gemengde zorgen aan uw hoofd: uw energiefacturen swingen de pan uit, uw dochter wil een tatoeage laten zetten, uw zoon denkt aan een neuspiercing, u heeft nog geen derde prik gekregen, u twijfelt tussen een hybride en een elektrische nieuwe auto, uw zonnepanelen zouden eens moeten gepoetst worden, uw voorgevel zou beter geïsoleerd moeten worden en hoe gaan we het eindejaarsgedoe overleven zonder levercirose…

Laat het niet aan uw hart komen. Ontspan u . Ga in januari [zie UPDATE hierboven] eens wandelen in de Onderstraat in Gent, spring eens binnen in het Ryhovesteen. Pour le plaissir des yeux. En blijf trouw Facebook volgen. Adrien publiceert binnenkort een ‘Facebook Event‘ en in december wordt u bestookt door nog meer reclame voor Afrika en Veldeman in Ryhove.
Mocht dat gemengde gevoelens bij u veroorzaken: troost u, gemengde gevoelens zijn beter dan helemaal geen gevoelens. © Jo Veldeman

Jo Veldeman is afkomstig uit Wachtebeke en werd geboren te Gent in 1948. Hij werkte als onderwijzer, leraar geschiedenis, tekenaar-schilder en schilder in België, Kameroen, Comoren, Zimbabwe en Rwanda. Hij schetste en schilderde ook in Marokko, Zanzibar, Mauritius, Malawi en Botswana.
Hij is opgenomen in de permanente collectie van de ‘National Gallery of Zimbabwe’.

Jo Veldeman

Terug naar hoofdpagina

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

FICTIE – CURSIEF – ARTIKELOVERZICHT 2016 2017 2018 2019 2020-2021