STAD – Oude havenkranen aan Handelsdok en Houtdok


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

STAD – 17 februari 2022Toen de Oude Dokken ‘Nieuwe Dokken’ werden, wenste de Stad  het originele karakter van de omgeving te benadrukken door – ondermeer – het plaatsen van havenkranen. 

De haven van Gent is al een beetje op alle plekken geweest doorheen de geschiedenis. Van oudsher waren er havenaktiviteiten aan de Gras- en Korenlei, aan de Lievekaai… Later aan de Visserij. Nog later: aan de Oude Dokken, aan de Sassevaart, aan de Voorhaven, aan het Zeekanaal…

Lees verder onder de video

Met de ‘Oude Dokken’ wordt het gebied aangeduid dat vooral het Handelsdok en het Houtdok bestrijkt.
Daar waar nu op de oever van de Schipperskaai – oude dokken dus – naarstig gebouwd wordt, krijgt nu een commerciële stempel ‘Nieuwe Dokken’ mee.
Voor de spraakverwarring kan dit tellen, zeker gezien ook sprake is van Dok-Noord, Dok-Zuid… en tot voor kort ook nog van (het tijdelijke en inmiddels stopgezette project) ‘DOK‘. Ook op die plek zal allicht nieuwbouw verschijnen.

De blauwe kraan bij Dok-Noord – bekeken vanaf de Bataviabrug over het Handelsdok – op de achtergrond: het winkelcentrum

De Oude Dokken zijn nu dus woongebied. Langzaam verschijnen er flatgebouwen… ‘DOK’ staat er nog, maar is buiten gebruik.
In dit nieuwe woongebied wenst de Stad dat de bewoners en de bezoekers het historische karakter van de havenaktiviteiten ervaren.
En dit doet ze, onder meer, door het plaatsen van havenkranen. De oorspronkelijke kranen zijn doorheen de jaren immers grotendeels verdwenen.

Info Stad Gent

We maakten onszelf wegwijs in de materie met behulp van de info die Stad Gent ons verschaft. Wat zie je eigenlijk aan het Handelsdok en aan het Houtdok?

De blauwe kraan aan Dok Noord, kant van het winkelcentrum, werd eind 2008 gerenoveerd. Ze is van de ‘Boomse Metaalwerken’ en dateert uit 1973.

De blauwe kraan bij Dok-Noord – bekeken vanaf de Bataviabrug over Handelsdok
De blauwe kraan aan Dok-Noord – bekeken vanuit de bocht van de Muidelaan – bij de (af te breken) grindbakken

Verder is er de groene kraan ter hoogte van de betoncentrale – die inmiddels een jaar geleden werd afgebroken.
Even verderop kreeg de Schipperskaai er bijna zes jaar geleden twee blauwe havenkranen van hetzelfde type bij. Ze zijn van het merk ‘Peiner’ en dateren resp. uit 1966-1974-1960.

De groene Peiner kraan – bekeken vanop de Schipperskaai
Eén van de blauwe Peiner kranen op de Schipperskaai.

Aan de Handelsdokkaai, kant Dok-Zuid, kwam er een ‘Titan Anversois’ bij.  Die is uit 1925. Dit is een vrij oude kraanttype. Er stonden/ staan er al twee aan de Voorhavenkaai. Die zijn van 1905.

Een Titan bij Dok Zuid – met op de achtergrond de Sobemai
Voorhavenkaai -Titan

Nog ouder is de ‘Nicaise & Delcuve’ aan het Stapelplein, kant Dok-Noord. Hij is uit 1870 en vrij klein van postuur.

Aan het Stapelplein – kant Dok-Noord – staat deze kleine oude kraan van het merk Nicaise & Delcuve

Aan de Kleindokkaai – dit is aan het eind van de Schipperskaai, kant Koopvaardijlaan – staat nu ook een ‘Sobemai’ kraan uit 1988. Zij is de jongste in het gezelschap.

De Sobemai kraan – bekeken vanop het Stapelplein
De Sobemai kraan – bekeken vanuit de Koopvaardijlaan

Aan het Houtdok werd een groene ‘ST1’ uit 1983 geplaatst.

De ST1 aan de Houtdokaai – bekeken vanuit de kant van de Koopvaardijlaan
De ST1 aan de Houtdokaai – bekeken vanuit de kant van de Koopvaardijlaan

Lees ook op deze blog:

Kraanmannen uit de Voorhavenkaai vertellen

 

 

Langs de Voorhavenkaai (wandeling)

 

 

Terug naar hoofdpagina

 

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

STAD – ARTIKELOVERZICHT 2022-2023-2024