persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
VOLK/ STAD – 13 april 2020 – Geo Henderick was een belangrijk Gents architect in de ‘Belle Epoque’ tijd, toen ‘Art Nouveau’ hoogtij vierde. Bijzonder: het laatste uitzicht van het legendarische en gesloopte Coliseum op de Kuiperskaai was van zijn hand. Coliseum? Dit lag waar het winkelcomplex op “de Zuid” nu staat.
De beschrijving van het oeuvre van Geo Henderick lazen we op de blog van Catherine Boone.
Georgius Johannes Henderick – Geo Henderick – werd geboren in Sint-Amandsberg op 19 juni 1879. Zijn vader was timmerman, zijn moeder herbergierster. Het ouderlijk huis lag in de Mertensstraat, de huidige Schoolstraat: een zijstraat van de Land van Waaslaan.
Geo Henderick volgde avondlessen in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Daarna: een architectuurstudie aan de genoemde academie, waar hij onder meer les kreeg van de alom bekende architect Charles Van Rysselberghe. Hij ontwierp o.m. het MSK.
Tijdens zijn studieperiode vond de kunststroming ‘Art Nouveau’ ook zijn weg bij de jonge Geo. Hij ontwierp o.a. een hoekhuis in die stijl aan Sluizeken. Vandaag is dit huis bekend als café met terras, waar Herman Brusselmans koffie plag te drinken.
Aan de Terneuzenlaan in het havengebied – aan de overzijde van de Wiedauwkaai ter hoogte van de Hurstweg – ontwierp de jonge Geo een directeurswoning, horende bij een atelier voor scheepsmotoren van Beauval é Goedeme. Lees op deze blog: Gentse Winter 2018-2019 – Dakloos bij een bancontact
Met de toenemende ontspanningsmogelijkheden aan “de Zuid” en de opkomende wereldtentoonstelling van 1913, vroeg Jeanette Schauvlieghe aan Geo Hendrick om enige verfraaiingswerken uit te voeren door o.a. een feestzaal te ontwerpen voor haar eigendom aan de Kuiperskaai. Zo werd het eind-19de-eeuwse Coliseum in 1911 herbouwd in Art Nouveaustijl. Eerder stond het gebouw bekend als ‘Grand Palais du Valentino’.
Het gebouw kreeg ook de naam Wintergarten of Militar-Lichtspielhaus mee. Dit laatste had met de Duitse bezetting tijdens WO I te maken. Het was toen een Duitse militaire cinemazaal.
Sporen uit de Oostenrijkse jugendstil waren volop aanwezig. Het vormde een geniale weerspiegeling van de tijdsgeest. De voorgevel was rijkelijk versierd met onder meer dansende en musicerende vrouwen in hoogreliëf, twee victoires bekroonden de geveltop. Dramatische fresco’s in een verfijnd kleurenpalet, roze en groen, kleuren die ook zijn grafische werk overheersten, decoreerden de gevel. Deze zaal maakte in die tijd furore als: Salle pour bals, concerts, fêtes, réunions, spectacles, conférences, cinéma américain, décorations magnifiques de 3000 glaces.
Het meest bijzondere kenmerk van dit nieuwe ontwerp waren echter de driescharnierspanten die Geo Hendrick ontwierp.
Zo de Kuiperskaai en de hele omgeving van het Woodrow Wilsonplein nog bruiste van amusement in de jaren ’70-’80, verlegde het uitgaansleven zich. De verloedering van de Kuiperskaai ging van start. De Kelder, De Zolder, Den Elpee, De Carlo en The Fifty Five: de karkassen van al deze legendarische cafés gingen mee in de sloop.
Het hele huizenblok hing eraan om plaats te maken voor het nieuwe Urbis winkel- en kantoorcomplex, dat van 1991 tot 1994 werd opgetrokken.
Zo ook moest het Coliseum, dat al langer leeg stond, eraan geloven. Merkwaardig: de bijzondere spanten zijn bewaard gebleven in de bouw van het hedendaagse winkelcomplex.
Geo Henderick’s initiatieven werden opgemerkt door het organisatiecomité van de Wereldtentoonstelling 1913. Al kreeg de architect Oscar Van de Voorde de opdracht voor het ontwerp, Geo werd ook niet vergeten, zodat zijn ‘Hallen der Machines, der Elektriciteit en der Kleine Werktuigen’ ook uit de steigers kwamen.
Meer over het bedrijf voor scheepsmotoren aan de Terneuzenlaan
UPDATE 25.07.2021
Bron: De lijn van Geo Henderick in de Gentse Stationsbuurt
La vie amoureuse de Catherine B – Dagboek van een levendige vrouw
Lees verder in het “venster”
Lees ook op deze blog: