Mario: de dag dat de zanger van ‘De Werkmens’ binnenkwam…


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

‘CURSIEF’/ VOLK  28 april 2022 – Gedurende de jaren ’70 werkte Mario van de Vorst als jongeling in diverse horecazaken, eerst op de Graslei, later ook op de Korenmarkt. Er was daar een zekere routine in het werk. Zoals de fake Franstalige madamkes die in de namiddag kwamen. Op een dag gebeurde er echter iets bijzonder.

– door Mario  van de Vorst

Korenmarkt – In éénzelfde historisch gebouw: cafés Borluut en De Ploeg – pic Alexis van den Abeele

Het historische pand van Borluut werd in de jaren ’70 – ’80 opgedeeld in twee cafés. Ze werden tegelijk uitgebaat door Herman M. 
Achteraan in de zaal verschafte een deur de toegang tot beider zaken.

“1977. Cafés De Ploeg/ Borluut (nu brasserie Borluut) op de Korenmarkt: twee zaken ineen. Ik werkte in beide als barman en hulpkelner. In De Ploeg bestelde Herman met zijn vrouw, en aanvullend ook de eigenaars. In de Borluut was Eveline, een vrouw die van wanten wist qua werken hoor, jawadde.
Trouwens, er wérd daar in beide zaken hard gewerkt, hoor!

Op de (hierboven uitgelichte) foto zie je de toog van De Ploeg. De man met het baardje is Herman. De dame met hoog kapsel is de vrouw van Herman. Ikke sta naast Herman met wit hemd, en de dame naast mij is Eveline. De twee anderen waren klanten. Eéntje staat zelf zijn pint te tappen.

pic Mario van de Vorst

Madamkes
Typerend voor een middag, en al zéker op zondag, waren de dames van in de zeventig die zich placeerden en “une café filtre[sic] bestelden. De baas, Herman, vroeg dan meestal tegen de ene en de gene dame: “en voor u een kleintje hé Madame, en voor u ne grote hé?” “Oui mon chér, avec une kannet d’eau chaude“ antwoordden de dames steevast in koor. Ze vroegen dan twee keren “une kannetse mé d’eau chaude“, om daarna anderhalf uur in het Gents “vuurs te klappe mé da zelfde filterke“. Maar dat gaf niet, af en toe kreeg ik dan een mooi compliment. Zo als bv. welk “ne schuune jongne“ dat ik wel niet was, haha. Zo hadden we een tafeltje of drie, zeker op zondag. De dames bestelden heel soms wel een eens “crépke, goe gebakke“ maar dat was eerder een uitzondering.

De cartoon is afkomstig uit het ‘Tekendagboek van Geert Clarisse

Het leven in het eetcafé kabbelde weg met de dagelijkse gewone service. Doorheen de week met ne Plat du Jour, en tijdens het weekend à la carte, alhoewel de keuze op de kaart niet al te veel voorstelde. Er was net genoeg om vaste klanten en toeristen tevreden te stellen.

‘De werkmens’
Op een regenachtige zondag schreed een heer binnen die “nen Stella Dimi[sic] bestelde (33 cl) en een biefstuk met frietjes en salade.
Achteraan de zaal was er het trapje naar de keuken. De bestelling die ik op een papiertje geschreven had, gaf ik daar door aan ons Madam.
Toen ineens de Patron, want zo noemde ik Herman, mij vroeg, “vraag eens aan die man van da biefstukske of dat hij Ivan Heylen wel nie is?“ .

Ja, hallo, voor mij was dat nieuw hé, zoiets. Maar kom, schoorvoetend ging ik richting de heer zijn tafel – mijne patron loerend vanachter zijne toog… Aangekomen aan de heer zijn tafel zei de man ineens, “Ja, ik ben Ivan Heylen, en zeg tegen de Chef da mijn biefstukske goe moe gebakke zijn” … en zo geschiedde.”

Ivan Heylen in de oude tijd – pic facebook Ivan Heylen

© Mario van de Vorst

Ivan Heylen is een artiest die in de jaren ’70 vooral bekendheid genoot voor zijn liedjes. Hij bracht ‘De Werkmens’ uit in 1973 en ‘De Wilde Boerendochter’ in 1974…

 

 

De cartoon op de pagina is afkomstig uit het ‘Tekendagboek Geert Clarisse’

Lees ook op deze blog:

VOLK – Een fantastische eerste werkervaring op de Graslei

STAD/ VOLK – Vroeger [op de Koornmarkt], was het allemaal …

VOLK – Buitenbeentje “Tsjoeleboele”

STAD – 10j geleden veranderde het Braunplein van aanblik

STRATEN – Het cafétijdperk aan de Boudewijnstraat

 

Terug naar hoofdpagina

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

CURSIEF – ARTIKELOVERZICHT 2016-2017-2018-2019-2020-2021-2022
VOLK – ARTIKELOVERZICHT 2019-2020-2021