VOLK – Kaat in Wonderland, ster-fotografe


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

VOLK – 23 februari 2019 – Van de boutade als zou fotograferen tegenwoordig ter herleiden zijn tot “op een knopje drukken” staat fotografe Kaat Pype het verst mogelijk verwijderd. Wat deze jonge vrouw doet, is kunst en zo staat het ook met zoveel woorden terecht op haar biografie.

Kaat Pype met junior reporter Hanne

“Kaat Pype onderzoekt de grenzen van de portretfotografie. Haar composities, kleurgebruik en de houding die ze haar modellen geeft, doen denken aan de oude meesters uit de renaissance schilderkunst. De modellen lijken zichzelf, maar bewegen in een universum dat het hunne niet is. De vaak surrealistische verwijzingen tillen het portret op naar een herkenbaar idee, begrip of situatie. Het individu maakt plaats voor een universele ervaring. →

Kaat (met vogel)

De portretten zijn theatraal en uitgepuurd maar hebben altijd een rauw kantje. In Kaat’s wereld wankelen waarheid en werkelijkheid en danst de tijd met zichzelf.”

Het minste wat men kan stellen, is dat de fotografe een eigen uitgesproken stijl heeft. Dit hebben ook de uitgeverswereld en de reclamewereld ontdekt. Je vindt haar portretten in bv. Knack Focus en DS Magazine. Voor deze bijlage van De Standaard leverde Kaat zelfs al eens een cover.

De portretten vormen in de regel de illustratie voor eerder gemaakte interviews door de redactie met al of niet bekende koppen. Haar werk brengt Kaat sowieso bij BV’s.

Otto-Jan Ham by Kaat Pype

Onder de BV’s die ze ontmoette, horen bv.: Koen Wauters, Barbara Sarafian, Maaike Cafmeyer, Wim Willaert, Marie Vinck, Wannes Capelle, Otto-Jan Ham, An Pierlé…

Wim Willaert by Kaat Pype
Tim Burton by Kaat Pype

Soms werkt ze met internationale celebrities. Tim Burton mag dan misschien niet bij iedereen hier te lande meteen een belletje doen rinkelen, maar als je de filmmaker associeert met zijn werk als bv. ‘Alice in Wonderland’ weet je meteen over welk niveau we het hebben.

De opdrachten die ze krijgt van de uitgevers van magazines vult ze aan met die uit de reclamebureaus. Dit vergt een heel andere aanpak. “Voor het maken van portretten in magazines werk ik geheel zelfstandig, terwijl de opdrachten van reclamebureaus studiowerk en dus groepswerk inhouden” getuigt Kaat aan de keukenkloostertafel in haar hippe woning in de buurt van het Arbedpark. Ze brengt op haar eigen kunstige wijze producten en diensten in beeld. Een mooi voorbeeld is haar foto die dient als reclame voor de krant De Morgen. Je ziet een dame in een tuinstoel met de krant op de schoot. Die dame lijkt op te gaan in haar omgeving. De surrealistische René Magritte lijkt niet ver weg.

Reclame voor De Morgen by Kaat Pype

In de studio’s werkt ze met modellen. En ze weet hoe het voelt om model te zijn, want ooit was ze er zelf een. Toch maakt ze ook portretten van bekende koppen voor de reclamebureaus. Die zijn vaak bestemd om een leven als affiche te leiden in het theater, de film. Al of niet op papier of op websites. Deze portretten komen heel anders tot stand dan de portretten voor magazines. “De setting wordt ineens toonaangevend, er is de styling en de make-up van de modellen.”

Marie Vinck by Kaat Pype
Maaike Cafmeyer by Kaat Pype

Je eigen stijl, dit is wat je onderscheidt bij uitgevers en bureaus” zegt Kaat. “Het is je handelsmerk. Zo weten ze je te vinden.” Of ze nu hard aan die stijl heeft gewerkt? Ja en nee. Je hebt het voor een groot deel in je. Kunst is geen product van do’s & don’ts.

Dit betekent niet dat de professionele weg die Kaat heeft afgelegd alvorens de camera te hanteren geen voedingsbodem heeft geleverd voor de manier waarop ze aankijkt tegen de wereld. Ze heeft een verleden van dans. Ze is oud-leerling van de Dansacademie van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Daarnaast volgde ze een opleiding van beeldhouwer.

Barbara Sarafian by Kaat Pype

Ze volgde dus niet de klassieke opleiding fotografie, daar is ze pas nu mee bezig, aan het KASK. Voor de originaliteit van de composities die ze brengt, zal dit geen verschil maken. Ze wil zich echter verder technisch professionaliseren.

Naast haar “handelsmerk” dat opdrachten aantrekt, wil ze ook een geheel eigen creatieve productie. Foto’s maken zonder dat iemand daartoe de opdracht heeft gegeven, en die dan vervolgens in een tentoonstelling onderbrengen… Dit is een derde luik van activiteit waar de fotografe mee bezig is – al een half decennium eigenlijk.

An Pierlé by Kaat Pype

Kaat’s werk levert vaak een bevreemdend universum op door de manier waarop ze kijkt, door de manier waarop ze personen naar een onverwachte omgeving transponeert… De wereld lijkt haar ontzettend te verwonderen en ze creëert haar eigen universum. Kaat in Wonderland? F.D. & H.P.

Kaat Pype’s website

Lees ook op deze blog:

Magritte en Hergé leven nog in de Cité

 

 

Rembert De Smet. ‘Lena’ liet hem nooit meer los

 

 

Herman Brusselmans legt ziel bloot

 

 

 Naar Facebook

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN

Lees op deze blog:

VOLK – ARTIKELOVERZICHT 2019