VOLK – Veertig jaar ‘De Buurt’


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

Folkert, Flor, Deborah, Tobias, Taco, Pim en Anaïs
Folkert, Flor, Deborah, Sarah, Nouti, Tobias, Taco, Pim en Anaïs

Terug naar hoofdpagina

VOLK24 april 2016 – De oprichters van  de school ‘De Buurt’  vonden het in 1976  al zeer belangrijk dat ook meer aandacht ging naar de emotionele, sociale of creatieve ontwikkeling van elk kind. Voorts heeft deze school de participatie van de ouders maximaal ingevuld.

De legende wil dat de initiatiefnemers gepokt en gemazzeld waren in het anarchisme, maar dan van het soort dat niet enkel ‘verwerpt’ maar ook alternatieven ‘in de plaats stelt’.

Methodeschool De Buurt
Methodeschool De Buurt

Idealistische jongens en meisjes – begin de jaren ’70, in de schaduw van ’68 – die elkaar frequent ontmoetten in een café in de Sleepstraat, koppeltjes begonnen te vormen en kindjes kregen. Zo zijn er dertien levensverhalen in een dozijn. Echter, deze jongens en meisjes wilden niet dat hun kinderen school liepen in het traditionele onderwijs. En bij gebrek aan alternatief, richtten ze zelf een school op. Vandaag bestaat die school al 40 jaar.

Terug naar hoofdpagina

De onafhankelijke methodeschool ‘De Buurt’ kwam er in 1976. Eerst in de Sleepstraat en sinds 1989 aan de Kartuizerlaan – in de omgeving van de klinieken. Pedagogen Carl Medar en Luc Martens zijn drijvende krachten van het eerste uur. Ondanks het feit dat er in die tijd een ‘scholenstop’ heerste, startten de initiatiefnemers toch een eerste klas op, “leefgroep” in hun jargon. Van dan af ging het elk jaar verder. Eerder, in 1974, was er al een kinderclubhuis en een avondschooltje opgericht aan de Sleepstraat. De middelen kwamen in hoofdzaak van giften.

In 1984 kwam de grote doorbraak. Met het einde van de scholenstop en door de fusie met andere methodescholen ontving ‘De Buurt’ werkingstoelagen en werden de leerkrachten betaald door het departement onderwijs.

Naast de schoolse cognitieve ontwikkeling vonden de initiatiefnemers het zeer belangrijk dat ook meer aandacht ging naar de emotionele, sociale of creatieve ontwikkeling van elk kind. De lesmethode is daarop   afgestemd. Een ander zwak punt in het onderwijs van die tijd was, volgens de initiatiefnemers, de gebrekkige afstemming tussen school en thuis, en het uitsluiten van ouders in de schoolwerking. Deze school heeft de participatie van de ouders maximaal ingevuld.

En zeker in dat aspect is ‘De Buurt’ uniek. Het was, en is, niet altijd eenvoudig voor de ouders. Participatie gaat veel verder   dan de klassieke inspraakdebatten en het helpen organiseren van fancy fairs.

Lees ook op deze blog:

Pionieren met een hogeschoolopleiding

 

 

Naar Facebook

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN

Katrien, Nourit
Katrien, Nouti

In ‘De Buurt’ namen ouders beurtrollen op zich om te koken voor de kinderen, oppas te spelen op de speelplaats, leslokalen te dweilen en dies meer. En het was steeds alle hens aan dek bij schoolfestiviteiten en schooluitstappen. Niet elke ouder is in staat om, of is bereid om zich in die mate te engageren. “In die zin wordt de school ook een beetje als ‘exclusief’ bekeken”, aldus een ouder.

Henk
Henk
Rudi, Isabel, Sarah, Nourit
Rudi, Isabel, Sarah, Nouti
Raf
Raf
Sarah, Erwin
Sarah, Erwin

Door de ligging van de school, in de wijk ‘Sluizeken-Muide’, waar veel allochtone Gentenaars wonen, is ‘De Buurt’ ook een opportuniteit voor vele jonge nieuwkomers. Een ervan die er school liep, heet Resul Tapmaz, schepen van Welzijn en Gelijke Kansen.  Hij was aanwezig op de ‘40 jaar’ viering.

Chris
Chris

Ook schepen van onderwijs Elke Decruynaere en burgemeester Daniël Termont waren aanwezig. F.D.

Resul Tapmaz, Daniël Termont, Elke Decruynaere
Resul Tapmaz, Daniël Termont, Elke Decruynaere


Lees ook op deze blog:

STAD in 2016 - ARTIKELOVERZICHT
VOLK in 2016-2017 – ARTIKELOVERZICHT