persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
EVENT – 21 september 2017 – Gekaderd in de Vlaamse Havendag, bood de Gentse Havendag vorige ‘autoloze zondag’ een omvangrijk bezoekersprogramma. persblog.be koos voor het light programma en bleef hangen bij het startpunt van het evenement, namelijk de Rigakaai aan het Grootdok. Zeg maar: tegenover de Weba en de Decathlon. Daar waar de “vluchtelingenboot” tot begin dit jaar nog aan de trossen lag, stonden shuttlebussen klaar om richting Sifferdok, Mercatordok, Rodehuizedok en Kluizendok te rijden, alwaar tal van bedrijven te bezoeken vielen.
Voor wie aan de Rigakaai bleef, waren mogelijkheden genoeg. Je kon met een sleepboot mee, met een boot van de Zeescouts, met de Beneluxboot, met de Roeland, maar bovenal: met De Barge!
We gingen eerst aan boord van de Roeland van Stad Gent die aan de kade bleef liggen, om onze zeemansbenen te testen. Maar omdat we niet als de beste zeelui aan wal wilden blijven staan, stoomden we op het kanaal voor een closer view van het Zuiddok, Middendok en Noorddok – die er als het ware ingeplant staan op het Grootdok. Dit deden we eerst aan boord van de Scaldis II van de Zeeschouts ‘De Wilde Eend‘ en vervolgens op De Barge.
Op de Scaldis II kwamen ook voorbij de vertakking van het Kanaal De Lieve met het Grootdok. Het kanaal leidt naar De Nieuwe Vaart, naar het Tolhuisdok, het Houtdok, het Handelsdok en uiteindelijk naar de zwaaikom aan de Dampoort.
Leuk om weten, in de marge, is dat het historische Lievekanaal vanaf de achterkant van het containerpark van Wondelgem naar het Kanaal De Lieve loopt – daar even deel van uitmaakt – en verderop weer aansluit bij het historische tracé. (Lees ook op deze blog: De Lieve en de rabotten)
Aan boord van De Barge, vaarden we net iets verder: tot aan de vertakking van het Grootdok met de Ringvaart. In de verte konden we de elektriciteitscentrale van Langerbrugge zien liggen.
De Barge voer onder meer langsheen de kade van de Group Galloo – gespecialiseerd in het ontmantelen van schepen. Het kwam nog niet zo gek lang geleden in het nieuws doordat daar vorig jaar in september een brand was uitgebroken. En een tweede keer, rond datzelfde tijdstip, omdat het bedrijf het scheepswrak van het – voor de kust van Zeebrugge – vastgelopen schip, de Flinterstar, herbergde.
Indrukwekkend om te zien hoe zeeschepen voor de deur liggen te wachten op de sloop. Incluis een oorlogsschip.
De geschiedenis van De Barge gaat terug tot in de 17e eeuw, toen ze als houten trekschuit op de Brugse Vaart tussen Gent en Brugge werd ingezet om passagiers te vervoeren. En dit bleef zo gedurende 200 jaar. De boot verdween toen de trein opkwam, halverwege de eerste helft van de 19e eeuw.
Het was wijlen kapitein André De Wilde – directeur-generaal van het Gents Havenbedrijf – en de intussen ook al overleden kunstenaar Walter De Buck, die in 2003 een reconstructie van De Barge voltooiden. Het was een succesvol tewerkstellingsproject voor laaggeschoolden in samenwerking met diverse overheden (Stad, Provincie,OCMW, VDAB) en met bedrijven.
Alle ornamenten en smeedwerk aan boord – behalve het boegbeeld – werden gemaakt door het ambachtencollectief ‘Loods 13‘, onder de supervisie van Walter De Buck. Loods 13 bevindt zich aan de achterkant van het Noord/Midden/Zuiddok, aan de Henri Farmantstraat, wat het verlengde van de Hoge Weg in Sint-Amandsberg is, aan de andere kant van de ringweg.
De vaste ligplaats van de replica van De Barge is naast het Oud Gerechtshof aan het Koophandelplein. Tijdens de Gentse Feesten vonden we haar soms aan de Kraanlei. F.D.
De Barge is afgeleid van het Gallisch/Romeinse Barga/Barca, wat in het Frans tot ‘barque’, zijnde ‘schuit’, verwerd.
Het Kanaal Gent-Terneuzen is er gekomen tijdens het bewind van Willem I, Hollandse vorst, die nu ook weer in de belangstelling staat dankzij het 200-jarige bestaan van Ugent.
Lees ook op deze blog:
Gent-Latem-Gent – over de Leie
In een bootje in de binnenstad
De Bargie – Voorloper van de trein tussen Gent en Brugge
‘Eilandregatta Muide – Meulestede’ 2021
Lees ook op deze blog: