persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
‘Boma en het boek’ onderaan deze pagina
‘Les excuses sont faites pour s’en servir’ is een adagium dat ook geldt voor het schrijverschap.
Het is niet sinds gisteren dat vele Vlaamse ondernemers een eigen boek willen. Het is ook niet nieuw dat vele van die ondernemers dit boek ook niet alleen kunnen schrijven. Het meest gangbare excuus is, dat ze er de tijd niet voor hebben. In werkelijkheid is er meer nodig dan alleen maar extra tijd.
Een boek schrijven is een kunst, en omdat velen die kunst onvoldoende beheersen, blijven ze steken in excuses om er niet aan te beginnen. Een boek schrijven verplicht je ook om je gedachten, inzichten en ervaringen op een gestructureerde wijze samen te vatten. Eigenlijk stel je bij het schrijven van een boek jezelf helemaal in vraag. Een boek schrijven veronderstelt ook dat je je angst voor het witte blad overwint. En wie weet welke andere angsten nog meer?
Laurence begrijpt dat proces als geen ander. Al dertig jaar staat ze op het kruispunt van het bedrijfsleven, de communicatiesector en de uitgeverswereld. Niet alleen geeft ze boeken uit, sinds enige tijd ondersteunt ze ook ondernemers bij het schrijven en succesvol in de markt zetten van hun boek.
‘Geen excuses meer’ is geen puur how to handboek. Het boek benadert de thematiek veel ruimer en besteed bijzonder veel aandacht aan de psychologische kant van het schrijfproces. Het boek is ook uniek omdat er veel aandacht gaat naar de aanloopperiode: de fase voorafgaand aan het schrijfproces zelf. Immers, even belangrijk als het schrijfproces zelf, is het proces dat elke auteur-in-spe ondergaat alvorens aan een boek te beginnen. Laurence beschrijft dit proces zeer nauwgezet – wat op zich al uniek is – en zorgt daarbij voor een zeer persoonlijke invulling van het gegeven, wat het boek heel erg bijzonder maakt.
Ze somt een groot aantal excuses op in haar boek maar heeft evenveel aandcht voor de achterliggende psychologische factoren die spelen bij het hanteren van die excuses. Laurence neemt de auteur-in-spe als het ware aan het handje om aan te tonen hoe men problemen overwint. En ze geeft de beginnende auteur ook oefeningen mee – net zoals ze dit doet tijdens haar individuele coaching in haar bedrijfje ‘The Power of Books’.
The Power of Books onstond in 2014. De zaakvoerster ondersteunt daarin beginnende auteurs, coaches en kennisondernemers, in hun groeiproces opdat ze hun gedroomde boek succesvol op de markt te kunnen brengen. Al in 2005 startte Laurence met het uitgeven van boeken in haar uitgeversbedrijfje Yin Books aan de Jan Verspeyenstraat – buurt Rabot-Klein Begijnhof. Yin Books geeft boeken uit over ondernemers en ondernemingen, die tot stand kwamen aan de hand van interviews.
Laurence Verwee heeft een rijke ervaring opgedaan in de mediawereld, de communicatiewereld en het de uitgeverswereld. Deze combinatie van expertises verwierf ze ondermeer dankzij banen bij het gereputeerde pr-bureau Hill & Knowlton, haar vroegere eigen magazine ‘Impuls’ en bij uitgever Lannoo. F.D.
Lees ook op deze blog:
###
Boma en het boek
WATMENZEGT – 25 april 2016 – In een van de afleveringen van FC De Kampioenen op Eén, wil Balthazar Boma een boek schrijven om indruk te maken op zijn vriendin Goedele. Deze publiceerde zelf net een boek en Boma wil niet voor haar onderdoen.
Boma is een karikatuur van de Vlaamse ondernemer. In die aflevering wordt hij opgevoerd als het cliché van de ondernemer die een boek wil schrijven, maar het eigenlijk niet kan. Boma is gebrand op de uitstraling die het boek hem zal opleveren.
Balthazar legt alvast een dikke stapel witte vellen op zijn schrijftafel, om een voorafspiegeling te maken van zijn schrijverdroom. Nadat hij omstandig over zijn project heeft gepocht, gaat hij zich vervolgens alle excuses uitputten om er niet aan te moeten beginnen. Vervolgens dreigt zijn project te verzanden in het witte-blad-syndroom. Tot hij in Markske een ghostwriter denkt te vinden. Maar ook die faalt.
Het cliché is helaas vaak realiteit. Hoeveel ondernemers slaken tijdens een receptie niet de verzuchting dat ze een boek over zichzelf of hun bedrijf willen? Zoniet, is het hun directe omgeving die hen influistert dat ze “een boek zouden moeten schrijven”.
In het cliché van de Vlaamse ondernemer, Balthazar Boma, is de motivatie om een eigen boek te schrijven louter gebaseerd op de wens om een public relations instrument voor zichzelf te creëren. De auteur van een boek geniet immers aanzien.
In het verlengde van de bedrijfsmarketing vind je de profileringdrang van vele ondernemers. Op zich hoeft daar niets mis mee te zijn, want dat ze zich mogelijk sterk kunnen profileren is vaak te danken aan hun kennis en ervaring, kortom hun expertise, in een vakgebied of aan hun succes in een economische sector.
Niettemin kan een boek over het eigen ondernemerschap de ego-business overstijgen. Het kan ingegeven zijn door de wens om kennis over te dragen. Hierdoor kan de ondernemer zijn autoriteit vestigen in een bepaald domein. Dan is het mooi meegenomen dat het boek ook een zekere glans geeft aan zijn onderneming en dat het positief inwerkt op diverse stakeholders, wat dan weer goodwill van de buitenwereld oplevert. F.D.
Lees op deze blog: Oldtimer Kampioenenauto’s