persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
De Cadillac Coupe de ville uit 1959 kenmerkte zich vooral door zijn scherpe staartvinnen met op elke vin dubbele oranje lichten. Met zijn 6,4 liter V8 motor zal hij niet de zuinigste geweest zijn. Vermoedelijk moet hij zowat 25 liter/100km of meer verstookt hebben. Benzine welteverstaan. De wagen was voorzien van vooruitstrevende features, zoals: automatische versnellingsbak, elektrisch bediende stoelen en buitenspiegels, ruitenwissers met twee standen en een make-up spiegel. En dit, in een tijd waar ordinaire buitenspiegels aan een auto al bijzonder waren. Het model dat een jaar later, in 1960, op de markt kwam, had enkele wijzigingen ondergaan die toch wat afdeden op de grandeur van de serie. Zo wijzigde de producent de voorste bumper, verlaagde de staartvinnen en tekende in het algemeen een iets strakkere lijn. Naar onze smaak is het model uit 1959 dan ook de meest betoverende versie onder de Cadillacs ooit. En dat wil wat zeggen, te weten dat Cadillac tijdens die jaren nimmer een bescheiden model op de markt heeft gebracht. De auto ziet er uit als een intergalactisch vlaggenschip. Voor wie de auto nog te banaal vond, kocht een convertible en/of hulde hem in een roze lak. Het was de wagen bij uitstek voor filmsterren, presidenten en extraverte zakenlui, zo luidt het cliché.
Voor de liefhebbers zijn het rijdende paleizen en voor de sceptici ‘bakbeesten’, alleszins laten de Cadillac’s nooit onberoerd. De extravantie is een deel van de reden waarom het merk steeds als topmerk gekenmerkt werd. De Coupe de Ville was standaard net minder dan zes meter lang, maar oversteeg die lengte in de versie ‘Fleedwood’. Wegen deed hij doorsnee flink meer dan 2 ton, maar kon in sommige uitvoeringen tot 3 ton zwaar worden. De “lange” Europese auto’s van toen waren hooguit 4m lang en wogen vaak niet veel meer dan één ton.
Bron: ‘auto.blog.nl‘
Door de perikelen bij General Motors (lees ‘The Economist‘) – waar Cadillac al decennia zijn stal had – verging het merk hoe langer hoe minder goed. De kwaliteit ging zienderogen achteruit. Dieptepunt was de BLR-reeks, die zich baseerde op een Opel Vectra, die in Zweden werd gebouwd bij Saab en als Cadillac verkocht werd.
Bron: ‘autoblog.nl‘
Dit overkwam ook Chevrolet met Daewoo. Dit soort ingrepen zijn dodelijk voor het merkimago.
Cadillac trok zich officieel tijdens de crisis van 2008 terug uit Europa. A.D.
Samen met vele andere oldtimers werd deze Cadillac een paar weken geleden tentoongesteld in Flanders Expo in Sint-Denijs-Westrem.
Lees ook op deze blog: Oldtimers die ons pad kruisten…
Lees ook op deze blog: