persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
Bijzondere oldtimers die we in de loop van de voorbije maanden toevallig ons pad zagen kruisen, waren slechts in enkele gevallen auto’s uit de jaren 1930, zoals bv.: de Alvis Firebird DHC, de Lincoln Continental en de Peugeot 301.
Ook de oldtimers uit de jaren 1950 die aan ons oog voorbij tuften, waren de uitzondering, zoals bv.: de Simca Aronde, de Mercedes 220 cabrio, de Cadillac Coup de Ville, de Ford Thunderbird, de Citroën Traction Avant, de Ford Fairlane 500…
Uit de jaren 1960, begin ’70, waren er bv.: de Citroën Ami 6, de Alfa Romeo Giulia, de Morgan, de Lancia Fulvia, de Triumph Spitfire en de VW-Porsche 914.
Bijzondere fenomenen. Er is een markt voor de zogenaamde ‘kit cars‘ met een roadster oldtimer ‘look’. We troffen er van Burton en van Spartan.
Er zelfs een markt voor de productie van oldtimermodellen die nooit eerder bestaan hebben, zoals de Asquith bestelwagen van het duo West en Reed.
Maar echt achterover vielen we van een replica van een oude Bentley roadster uit de jaren 1920.
De ervaring leert dat er nog vrij veel Citroën’s van het model 2CV en DS rond rijden in Gent. De camionette HY is ook nog erg populair. Deze laatste vindt men in vele gevallen als food truck, samen met de Peugeot J9 camionette en de Renault Estafette en Goelette. Zo ook de VW camionettes, maar die zijn in vele gevallen campers.
Een paar oldtimers in de diashow vonden we op Flanders Expo tijdens een gespecialiseerde beurs. Alle overige troffen we echter in de straten van Gent.
Daaronder: heel wat Citroën’s, zowel van het type DS als 2CV. Ook een CX, dat was lang geleden. Maar wat vooral charmeerde waren de zeldzame Citroën Ami 8 en vooral de Citroën Ami 6, die we respectievelijk aantroffen in Nieuw-Gent en in de studentenbuurt.
Ook charmant was de HY-camper in de buurt van Kinepolis. De meeste HY’s zijn immers tegenwoordig food trucks…
En uiteraard blijft de Citroën Traction Avant nog altijd een feest voor het oog. We troffen er één aan de Land van Waaslaan en één bij het stadhuis.
Van de oldtimer Ford’s vonden we onder meer de Ford Fairlane 500 aan het stadhuis, de Thunderbird op de Vrijdagmarkt en aan de Brusselsesteenweg, en de Mustang in de buurt van Palinghuizen.
Mind blasting was de aanblik van de Mercedes 220 cabrio uit 1952. Die spotten we even buiten de stad: aan de Kwatrechtsesteenweg in Wetteren.
De Renault- en Peugeot-camionettes verschijnen, net zoals de Citroën HY, vaak in het straatbeeld als food truck. Eén van de oudere modellen in de straten van Gent is de Renault Goelette. Deze laatste heeft een vaste stek aan de Visitatiestraat in Sint-Amandsberg.
Ter hoogte van de spoorwegjunctie van Gent-Sint-Pieters naar Antwerpen en Brussel, waren er de Renault 10 en de Simca Aronde P 60 Chatelaine uit de jaren 1950. Deze laatste is een absolute zeldzaamheid geworden. De Renault 10 deed terugdenken aan zijn legendarische broertje uit de rally-sport: de Renault 8, die in de jaren ’60 op de circuits zwaar strijd leverde met de Simca 1000.
Tenslotte nog een speciale vermelding voor de MG’s, die we in de buurt van de Groene Briel en aan de Opgeëistenlaan zagen, en voor de volgende oldtimers, ook uit de jaren 1970, die alle in de buurt van het UZ te zien waren: de Triumph Spitfire, de Alfa Romeo Giulia en de Saab 96. De Morgan die daar in die buurt stond, dateert uit de vroege jaren 1960.
Tot slot kunnen we in dit overzicht niet voorbij de VW-camionettes die nog welig tieren op food truck festivals en als camper. We zagen ze zowat een beetje overal. Op de foto: de ijskar in een omgebouwde versie van de VW t2 aan het Sint-Veerleplein. Ontdek alle besproken modellen en veel meer in de diashow hierboven A. D.
(Lees ook op deze blog: Cadillac Coupe de ville 1959)
(Lees ook op deze blog: Bieke de Dodge Dart, Markske de Fiat 500)
Lees ook op deze blog: