persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
Deze en méér modelauto’s in Blogman’s etalagekasten – Deel 3
OLDTIMERS – 18 februari 2025 – In vorige edities over miniatuur-oldtimers kwamen enerzijds de auto’s van Blogman’s oude buren aan bod en anderzijds oldtimers die bijzondere herinneringen uit zijn jeugd opriepen. Dit waren tot hiertoe in hoofdzaak Duitse, Italiaanse en Engelse auto’s. Hier zijn de Fransen!
De verre oorsprong van Blogman’s interesse in oldtimers – en de verzamelwoede van miniaturen in etalagekasten in de living – ligt in zijn jeugd. Hij was als kind en als jongeling al heel erg nieuwsgierig naar al die auto’s in het straatbeeld.


Zijn eveneens object voor Blogman’s verzamelwoede in 1/18-modelauto’s… Peugeot 404 (1960-1975) Als kind was de Blogman wèg van dit automodel. Tijdens de dagelijkse wandelingen van school naar huis onder begeleiding (over de middag en ’s avonds) – dit noemde men het “in de rang lopen” – fantaseerde de Blogman als acht-jarige (?) dat hij er in eentje bestuurde en ermee aanschoof in “de rang”. De fascinatie voor de auto is ontstaan – vermoedelijk – doordat het automodel overal te zien was tijdens de ‘Ronde van Frankrijk’ als volgwagen bij de renners, en dat dit automodel fantastische toeters liet weerklinken. Wie kent niet het authentieke geluid van de volgwagens in de Tour de France? De drietonige claxon die toeschouwers maant om de weg vrij te houden voor de wielrenners. Je moet weten dat de Blogman en zijn vriendjes elke grote schoolvakantie dagelijks naar de “Tour de France” keken op tv. Die werd toen de hele namiddag uitgezonden. Het was de tijd van de Belgische vedetten, w.o. Eddy Merckx! Peugeot 304 cabrio (1970-1975) Ooit stond de Blogman op het punt om een derdehands Peugeot 304 cabrio te kopen. Deze blitse bolide werd te koop aangeboden door een stel jongelingen aan de Stropkaai. Na veel wikken en wegen, kijken en “proeven” trok de Blogman – toen een jaar of 25 – zijn staart in. Toen de rede het overnam van de goesting. Peugeot 104 (1972-1988) Dit was – in het echte leven – Blogman’s derde auto. Het was een tijd dat hij bijna elk jaar/ om de twee jaar met een andere auto reed. ‘Auto’ zou je hier ook kunnen vervangen door ‘wrak’. Na de eerste: Simca 1100; en tweede auto: Datsun Cherry FII; kocht hij dit wagentje. Hij kocht het in 1983 in Zaffelare van een oud vrouwtje. Ze vroeg eerste BEF 15.000 (<€400) en na een kwartiertje praten slechts BEF 7.000 (<€200) !!! Het was de goedkoopste auto die hij ooit heb gehad. Noteer daarbij dat hij de auto na een jaar doorverkocht aan een handelaar voor ca. €100, en dat hij met de auto nooit naar een garage ben geweest. Nochtans had het autootje een geweldig gebrek: versleten amortisseurs ofte schokdempers. Op een kasseiweggetje aan de rand van het Zoniënwoud in Brussel, waar de Blogman toen regelmatig moest zijn voor mijn werk, danste het autootje eens van links naar rechts, scherend langs geparkeerde auto’s. Hij vreesde het ergste maar zonder kleerscheuren noch blutsen uit het avontuur. Simca 1100 (1967-1981) Dit was Blogman’s eerste auto. Hij kocht hem in 1980 – op zijn 21ste – in een garage in West-Vlaanderen. De auto was meer dan tien jaar oud en niet in al te beste staat. Toch oogde hij mooi, met zijn gele koplampjes en zijn “turkooise” kleur ofte “borodine groen”. Het miniatuurmodel in zijn bezit is in het grijs. Nadat de Blogman zijn praktisch rijexamen had afgelegd in de autorijschool bij Kortrijk, reed hij met de auto naar Brussel, waar hij toen woonde (bij het Flageyplein) Simca 1000 LS (1968-1976) De Simca 1000 LS zoals hij hier staat – in de tweede versie – was een marktsucces… Hij was ook een goeie rally-wagen. Dit is een simpele auto, maar in deze versie in miniatuur moeilijk te vinden. Bijna alle die te koop aangeboden worden zijn ‘Rallye2’-versies. Toen Simca bij Chrysler hoorde, had die laatste voor de Spaanse markt een ‘Rallye’-versie gemaakt. Toen het eigenaarschap over Simca overging in PSA (Citroën/ Peugeot) werd Simca niet alleen ‘Talbot’ genoemd, maar werd het rally-model op de Franse markt gebracht als ‘Rallye2’. Renault 4CV (1947-1961) Dit “bolleke” was de wensdroom van Blogman’s pa, toen die als vrijgezel in Brussel woonde en werkte in de jaren ’50. Hij heeft dat autootje echter nooit gekocht. De Gentse brillenzaak ‘Van Bignoot’ heeft – vooral in de jaren ’80 – een 4CV ingezet als promotieauto. Op het dak stond een reuzengrote brilmontuur. Renault 4 (1961-1994) Vergeten we de legendarische Renault 4 L niet. Hij staat in twee uitvoeringen in de collectie: mét en zonder laadbak ofte fourgonnette. Renault 8 en 10 (1962-1971) De Renault 8 was evenzeer populair. Ook in de rally presteerde hij goed. “Om races te rijden met de Renault 8, ontwikkelde racer en tuner ‘Gordini’ in 1964 de Renault 8 Gordini 1100 (type 1134), herkenbaar aan het voorfront met enkel grotere koplampen.” Bron De Renault 10, gebouwd in dezelfde periode als de Renault 8, had een braver imago. Renault 16 (1965-1980) Bij de introductie werd dit model, voor haar tijd, als erg vooruitstrevend beschouwd. Het was o.m. de eerste (Europese) auto met een ‘hatchback’ ofte vijfde deur ofte achterste klep. Citroën 2CV Fourgonnette (1951-1979) Ongelooflijk! Er stond een wrak van dit model op een graspleintje vlakbij Blogman’s lagere school. We schrijven eind de jaren ’60. Na schooltijd ging hij er met enkele kameraden in spelen. Hij moet toen een jaar of tien geweest zijn. Citroën Ami 6 (1961-1979) Dit model heeft de Blogman altijd gefascineerd. Het is echt een auto die de oude Franse stijl ademt. De vorm van de auto, met zijn omgekeerd afhellende achterruit, dit had de Ford Anglia ook, maar uniek zijn zijn losse vering waarbij hij langs alle kanten beweegt in de bochten. Ook nog typisch: het motortje dat veel kabaal maakte maar geen vermogen leverde. Citroën Ami 8 (1969-1979) In de opvolger Ami 8 heeft Citroën in het model ‘Ami Super’ de motor van de ‘GS’ geplaatst, wat meer vermogen opleverde. Citroën DS 19 (1956 en 1963) en (1963-1967) In de straat van Blogman’s jeugd, stoof deze auto minstens tweemaal daags over de kasseien. Immers, op het einde van de doodlopende straat woonde de trotse bezitter van dit voertuig. Het was een eerste versie van het type, herkenbaar aan zijn “dolfijnsmoeltje“. Het miniatuur van die auto staat in Blogman’s collectie. Alsook de opvolger van dit type (1963-1967), herkenbaar – opnieuw aan de enkelvoudige koplampen, en – aan de twee puntige uitsteeksels op de voorbumper.
Jonge gezinnen hebben – hij was toen net gehuwd – andere prioriteiten dan sportwagentjes aan te schaffen…
en werkte (Bosvoorde). Na het werk reed de Blogman vaak het centrum in – ook naar de Grote Markt, die toen nog openstond voor het verkeer – om er pinten te gaan pakken. Je kon toen nog vlakbij de Grote Markt parkeren op een braakliggend terrein. De Blogman heeft de auto moeten afdanken doordat de stuurstangen versleten waren. Dit had als praktisch ongemak dat je niet meer in één keer een draaibeweging kon maken. Op kruispunten moest hij vaak na een halve draai, eerst even kort in achteruit, om daarna de volledige bocht te kunnen maken! Levensgevaarlijk in een stad, en zeker in een stad als Brussel!
Hij is in vele uitvoeringen gebouwd tussen 1961 en 1994. Onze miniaturen tonen de Renault 4 L uit 1964 en de Renault 4 Fourgonnette uit 1965.
Bekijk ook op deze blog:
Lees ook op deze blog:
