De Feestenweek 2025 – “LIVE” – DEEL I – VAN VRIJDAG 18 juli TOT EN MET DINSDAG 22 juli
GENTSE ZOMER – 18-27 juli 2025– In deze speciale uitgave van de rubriek ‘Gentse Zomer’ brengen weon-going nieuwsjes over de Feesten. Lees tussen de feestenberichten door, ook over het gewone “kleine leven” dat ondertusen verdergaat.
Vlasmarkt – Volle actie! Hier eindigt het vertier niet met de dageraad… – vid Nano Qnoys
Sint-Baafsplein – Dinsdagavond. ‘Christoff‘ liet het plein weer vollopen. Hij schrijft hierover zelf op facebook: “Voor een 12e keer op rij mocht ik het Sint baafs in Gent omtoveren tot een openlucht discotheek! Bedankt aan iedereen die er was en die er voor ons een onvergetelijke avond van heeft gemaakt.” – pic Jan Vens Een uur later trok ‘Red Sebastian’ van leer op de Korenmarkt.
Korenmarkt – Over het optreden van ‘Red Sebastian‘ maakte Kristof Buysse een video.
Groentenmarkt – Kurt Burgelman… Goede wijn behoeft geen krans. →
pics Jan Vens
Emile Braunplein– Onder de Stadshal waren ’s avonds in de weer tijdens een apero-concert : ‘Adam Hall & The Velvet Playboys’. Zij brengen Rhythm & Blues om op te dansen. – pic Nano Qnoys
Sint-Baafsdorp– ‘Miramiro‘ bracht ‘BEYOND’ door ‘Circumstances’. “Het is een wervelende, adembenemende vertoning uitgevoerd door 6 artiesten en met behulp van ladderconstructies. Gewoon schitterend.” Dixit (en foto’s) Francine Vernack →
pic Francine Vernack
Korenmarkt– Street act met bijzondere gitaar – pic Nano Qnoys
Korenmarkt – ‘WildHeart‘. Deze band laat je de gouden muziekjaren ’80 herbeleven aan de hand van de hard-rock van toen. Alzo zegt het programmablad.
François Laurentplein, ook “Luisterplein” genoemd – ‘Jante‘ bracht er in hoofdzaak ‘folk‘.
Emile Braunplein, ofte onder de Stadshal – ‘Polæris‘ is een rockband uit de Kempen. Hun snedig gitaarwerk weergalmde goed onder het dak van de Stadshal. →
↓
Botermarkt – ‘Brass party‘ uit Lochristi vrolijkt de boel op aan de trappen van het Stadhuis… Helpt het niet, het kan ook geen kwaad gezien de verwikkelingen…
Maandag 21 juli
Sint-Baafsplein – ’s Avonds trad ‘Ramkot‘ op. Het zorgde voor dansen, duwen en botsen tegen elkaar (zeg: “moshpit”) in de voorste rijen der toeschouwers. Jan Vens legde het vast op camera. De band werd in 2017 in Gent opgericht door Tim Leyman (zang, gitaar), Tom Leyman (drums) en Hannes Cuyvers (zang, basgitaar).
Baudelopark – dansende mensen – optreden onder tentje – pic Rani GoethalsWalter De Buckplein – Aan het ‘Trefpunt’: enthoesiaste toeschouwers – pic Rani Goethals
Sint-Baafsplein– De ‘Buffalo’s‘ stelden op maandag hun ploeg voor. Veel supporters verzamelden op het plein. De foto’s zijn van Rudy Coddens ↓pic Rudy Coddens ↓pic Rudy Coddens
Spaanskasteelplein – ‘Miramiro‘ brengt ‘SPLASH’, waarbij 25.O00 ballen een ongewoon zwembad vormen. Francine Vernack was er bij en keek er naar. →
pics Francine Vernack
Bij Sint-Jacobs– Zicht op Belfort en Sint-Baafskathedraal. Maandagnamiddag. Goeie temperatuur, wel bewolkt. Niet druk…
De Beersteeg – ‘Puppet Buskers‘, met o.a.: het verhaal van een oma die eenzaam op het platteland woont. Prachtig gebracht door ‘Marionetes Encendres’. →
pics Francine Vernack
Ook: een hondje gaat op zoek naar een baasje, door ‘Claire de Lune Théatre’. – pic Francine Vernack →
En: ‘De Aerofacten’, met er hangt iets bijzonders in de Gentse lucht….. door ‘Theater Tieret’. Tekst en pic Francine Vernack
Kammerstraat – hoek Belfortstraat – Jongeren treden op met tromgeroffel.. →
Emile Braunplein, kruispunt Belfortstraat – In de zeer vroege maandagochtend … – pic Aron Depreitere →
Op dezelfde plek, even later: een Duveldrinkende vorst, en dit op de nationale feestdag! – pic Nano Qnoys ↓
Op dezelfde plek: nachtelijke ambiance! vid Nano Qnoys
Zondag 20 juli
Walter De Buckplein – Op zondagavond komt bij ‘Trefpunt‘ de ambiance rustig op dreef… – pic Aron DepreitereVlasmarkt – Het kan gaan beginnen… – pic Aron Depreitere
Belfortstraat – Jong talent, opgemerkt door Nano Qnoys
21u. De hemelpoort ging even open! Een fikse regenbui!
Sluizeken– Francine Vernack: “Toen ik deze namiddag in het parkje aan het Sluizeken even uitrustte op een bankje kwamen 5 gekostumeerden langs, en bleven staan om een praatje te maken. Het waren troubadours, afkomstig uit alle hoeken van Engeland, die van de Gentse feesten kwamen genieten, en toen kreeg ik plots een prachtige serenade cadeau! Echt een zalig moment!”
Stropkaai – In de marge. Je kan heel veel leuke dingen doen in de marge van de GF. Varen met eenBeneluxbootop de Muinkschelde naar de Opper-Schelde is dit zeker ook!
– pic Djalt Baculalay
Sint- Baafsplein – 400 trompettisten stonden om 14u op het plein. Nano Qnoys keek en luisterde ernaar vanuit het Belfort… en filmde. Johan Christiaen maakte een foto. Je ziet dat er water uit de lucht valt… →
→ pic Nano Qnoys →
De toeschouwers kwamen van overal 😉 – pic Nano Qnoys
Sint-Margrietstraat– PJ Triest: “Een verrassend stil plekske in de feestzone: de kloostergangen van de Augustijnen in Gent. Een terras voor een verfrissing en een hapje, maar vooral de Pierkes tentoonstelling. Alle actieve Pierkes en Pierlala, aldaar met een selectie van hun poppen, foto’s en interessante info.” Het initiatief is van Luk De Bruyker. Tot en met zondag 27 juli 2025. Dagelijks gratis toegankelijk van 14 tot 17 uur Lees op deze blog over de Pierkes
Geschiedenis. Een historische blik op de Feesten: de (stok)oude Feesten (1843 tot 1969) en de Feesten van de tweede adem (1969-nu). Lees
Sint-Baafsplein – Ivan Saerens, verantwoordelijke voor het plein, maakte deze video van de nachtelijke ambiance. Miguel AC Stas maakte er een foto van. Hier werd gelijk kerstmis gevierd! 😉
pic Miguel AC Stas
→ Ook Jan Vens was er bij!
Zaterdag 19 juli
Groentenmarkt – Op zaterdagavond verzamelde ‘Lesco‘ een bomvolle Groentenmarkt. Het programmablad: “Deze 5-koppige showmachine gidst je van het ene hoogtepunt in het andere met een ononderbroken medleymix van de meest sfeervolle Pop-, Dance-hits en classics.” – pic Lesco
Korenmarkt – ‘Oh No, Let’s Go!’, het programmaboekje gaat er uitvoerig op in: “(…) Prince is één van de meest legendarische iconen uit de jaren ‘80 en verkocht ruim 100 miljoen platen over de hele wereld. (…) ↓ Hij was een fenomenaal podiumbeest, (…) en wordt het muzikale genie van zijn generatie genoemd. Hij stond aan de top van de hitlijsten met nummers als ‘Purple Rain’, ‘When Doves Cry’, ‘The Most Beautiful Girl In The World’ en ‘Kiss’. Zijn nummer 1-hit ‘Let’s Go Crazy’ opende hij op epische wijze met de woorden “Dearly beloved …” en uit hetzelfde nummer komt de slagzin “Oh no, let’s go”.” – pic Kurt Sedeyn
François Laurentplein/ “Luisterplein”– ’s Avonds op het podium stonden ze er… om 20 jaar ‘Hermitage‘ te vieren. Deze groep wordt als volgt voorgesteld in het programmaboekje: “Van de allereerste songs, waarmee ze de ‘Nekka finale’ behaalden en de ‘Publieksprijs’ wonnen op het ‘Amsterdams Kleinkunst Festival’, tot recenter werk (…)” De video werd gepost door Ernnest Weijtjens.
Sint-Veerleplein – ’s Avonds speelden ‘The Wizards‘ op het plein. Volgens het programmaboekje: een “rock’n roll orkest uit Grembergen dat speelt als ’t past”. pic Nano Qnoys →
– pic Nano Qnoys
Walter De Buckplein– ’s Avonds traden ‘No Prisoners‘ op, een pure rock&roll band. Chloe Joos maakte een opname.
Sint-Veerleplein – Kijk eens wie we daar hebben! ‘Die Verdammte Spielerei‘. De mannen zijn onsterfelijk geworden, sinds ze het tv-orkestje vormen van Lieven Scheire in ‘Scheire en de Schepping‘. Maar toegegeven, hiervoor waren ze in Gent al wereldberoemd. – pic Nano Qnoys →
pic Nano Qnoys
Spaanskasteelplein – Francine Vernack ging een kijkje nemen bij ‘Miramiro‘: “‘Friendship in motion’ is een acrobatische voorstelling die de kracht en kwetsbaarheid van vriendschap toont.” – pic Francine Vernack
Baudelopark– Dansen in het Baudelopark kan je zowat dagelijks, dankzij de workshops. Nano Qnoys ging vandaag een kijkje nemen. →
pic Nano Qnoys ↓
pic Nano Qnoys →
pic Nano Qnoys
Baudelopark – Aan kinderanimatie is er in dit park ook geen gebrek. – pic Nano Qnoys →
pic Nano Qnoys
Organisatie – Herbruikbare bekers invoeren om afval te verminderen… Vooraleer dit een uniform systeem werd, en de meest gehoorde klachten weggewerkt waren, vloeide veel water naar de zee. De nieuwe Gentse Feestenbeker werd op 10 juli 2024 voorgesteld. Lees het op deze blog – pic Stad Gent
Minnemeers– Deze ochtend stond Eddy Levis present met zijn middeleeuws ontbijt in het ‘Industriemuseum‘. ↓
Minnemeers – “Vanaf vandaag kan je 9 dagen lang je voetjes onder tafel schuiven voor een heerlijk ontbijt. Vroege vogels zijn welkom vanaf 8.30 uur, lange slapers bedienen we tot 11.30 uur. Reserveren is niet nodig.” dixit ‘Industriemuseum’. Meer info en tarieven. Eddy Levis is “Prezedent” van de ‘Gentsche Sosseteit‘, Sinds 1985 is hij ook medeorganisator en ‘Maître d’ Hôtel’ van de Middeleeuwse ontbijtenbinst de Gentsche fîesten. →
Middeleeuws ontbijt met Eddy Levis ↓De foto’s zijn van de organisatoren, in 2024
Het kleine leven. Het is niet wat het lijkt. Hier peddelt de Blogman, zowat tien jaar geleden, op een fiets met een benzinetank op de voorste standaard. Is dit een ‘Pedelec’ avant-la-lettre, zul je je (niet) afvragen? Neen, de Blogman was benzine gaan halen voor een bromfiets. Er was ook geen sprake van een verborgen motortje in de fiets… (met een opzichtige benzinetank 😀 ) Het was de tijd van de verborgen motortjes in koersfietsen. Wie herinnert dit nog? Zo werd in 2016 een wielrenster voor zes jaar geschorst voor het gebruik van, wat men heet, “mechanische doping” tijdens het WK veldrijden.
De Kuip – Dageraad… – pic Emile Pierloot
Vlasmarkt– ‘Café Charlatan‘ bracht beelden van de eerste nacht op het plein, wat men daar tijdens de Feesten ‘Camping Vlasmarkt‘ noemt. Het spetterde aldaar! ↓
pic ‘Café Charlatan’ →
pic ‘Café Charlatan’ ↓
pic ‘Café Charlatan’
Vlasmarkt– Hier wordt klassiek gefeest tot de dageraad, zelfs tot een stuk in de ochtend – pic Aron Depreitere
Korenlei– Gunther Van Hove: “Gent barst uit zijn voegen op de eerste avond. Wat een massa volk !!!” Gunther post dit bericht, samen met de foto, in de vroege (zaterdag)ochtenduurtjes. De temperatuur blijft hoog, ook ’s nachts. Om 01u is het nog 22°. De GF-organisatoren vermelden 3.600 aktiviteiten en anderhalf miljoen bezoekers, gespreid over tien dagen.
Vrijdag 18 juli
Walter De Buckplein – Wim Claeyszingt het repertoire vanWalter De Buckén meer.
Emile Braunplein – Schaars gekleed en frivool – als dat ‘Mardi Gras‘ niet is – pic Anne-Marie Van Hoorde →
– pic Anne-Marie Van Hoorde
Baudelopark – Een verhaal verteld met vuur… – pic Nano Qnoys →
pic Nano Qnoys
Sint-Baafsplein – Een zee van volk – pic Jan Vens
Sint-Baafsplein – ‘Sabrina’s Feestje‘ – pic Jan Vens
Sint-Baafsplein – ‘El Bandido‘ – pic Jan Vens
Korenmarkt– “Een verrassende openingsshow van de Gentse Feesten op de Korenmarkt: leuke acts, een sfeerbrengend orkest, …en grote namen op het podium : Helmut Lotti, Isabella A, Coco Junior, e.a…” dixit en pic Francine Vernack ↓pic Francine Vernack ↓pic Francine Vernack ↓pic Francine Vernack
Korenmarkt– De openingsceremonie brengt heel veel volk samen! – pic Nano Qnoys
Korenmarkt – De openingsceremonie hangt in de lucht. De drie Bellemannen (vlnr. Philip, Anthony, Patrick) zijn al present op de Korenmarkt – pic Nano Qnoys
Kraanlei – Naar goede traditie werd ‘Manneke Pies‘ →
– en de twee vrouwtjes aan zijn zij – bij de start van de ‘Gentse Feesten’ in een nieuw kleedje gestoken. – pic organisatie ‘Gentse mannekes pies‘
Groentenmarkt – Eén van de Bellemannen is komen opdagen… Met de bel luidt een Belleman de start van de Feesten in, naar een oude traditie! Hier zie je Anthony. Er zijn er drie in Gent. Je hebt ook nog Patrick en Philip. – pic Nano Qnoys
Groentenmarkt – Noël Fack en Charlènebrengen elk jaar “Gentse leute” op het caféterras. Hun Gentse chansons, onder accordeonbegeleiding, worden afgewisseld met een “lolle“. En ze zijn gearriveerd op hun stek: het Galgenhuisje! – pic Nano Qnoys
Noël Fack in volle actie, samen met Leander Vertriest. – vid. Anne-Marie Van Hoorde
Het kleine leven. Het afval dat normaliter op vrijdag in Blogman’s straat wordt opghaald, blijft staan. ‘Ivago‘ staakt. Het hing in de lucht. Eerder werd “beloofd” dat er tijdens de Feesten zou gestaakt worden. Er is meer… Er wordt ook betoogd. O.a. stadspersoneel van middenveldorganisaties verzamelen aan het ‘Administratief Centrum’ aan het Woodrow Wilsonplein (“de Zuid”) en aan het Stadhuis. Ze komen verhaal halen over de besparingen door de Stad en de ontslagen bij het personeel. Ze zetten zo druk. Stakende stadsdiensten tijdens de Feesten zou een ramp zijn.
Donderdag 17 juli
Vlasmarkt– Op de vooravond van de Gentse Feesten liep de Vlasmarkt al vol. Aan lange tafels werden de Feesten al “ingezegend”. Er werden daar vlaspopjes gemaakt…→
Het initiatief behoort niet tot het officiële programma, maar wordt gedoogd. – pics Nano Qnoys
Het kleine leven. In zijn stadstuintje plantte de Blogman eind april knollen van Dahlia’s, Gladiolen en Lelies… De knollen werden planten die nu een meter hoogte bereiken. Na vele maanden is nu eindelijk een bloei in zicht: er vormen zich nu knoppen die bloemen moeten worden. De Blogman duimt ervoor dat de bloei zal geschieden tijdens de Gentse Feesten!