persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina
Maar Vlaanderen en Gent lopen warm voor het concept van de ‘food truck’. Die ‘truck’ is in de meeste gevallen een oldtimer camionette.
De enige mobiele voorloper van ‘fast food’ in onze straten was ongetwijfeld de ijskar. Niet dat er geen andere mobiele kramen in onze straten rondhotsen. Echter zijn die dikwijls afhaalpunten van gebraden kip, of vis- of groentewinkels, die niet mikken op consumptie op straat.
‘Fast food’ – in de zin van een snelle, desnoods ongezonde hap – wil dit nieuwe fenomeen niet zijn. Eerder hoor je de term ‘finger food’. De essentie ligt in verse, zelfgemaakte maaltijden, op gezond en lokaal vers eten. “Voedsel met identiteit” zoals dit tegenwoordig heet. “Food for foodies” zo je wil. De Gentse restauranteigenaar van ‘Balls & Glory’ was bij de eersten om het concept op een originele manier uit te bouwen.
Los van mobiele eetkramen op festivals, kermissen of markten, maakte het huidige ‘food truck’ fenomeen eerst furore in het kader van privé feestjes. Denk aan het mobiele frietkot voor je tuinfeestje. Later kwam daar de mobiele volwaardige keuken bij, zoals bv. van de Gentse ‘Kok-Madam’. Op pleinen verschenen er de gespecialiseerde ‘food truck’ marktjes, zoals het ‘Barrio Cantina food truck festival’. Nu breekt het concept door als een vaste waarde in het dagelijkse straatbeeld.
Vanuit ondernemersstandpunt is het makkelijk te begrijpen waarom jonge koks voor het concept kiezen. Nieuwe vergunningen voor vaste standplaatsen, zoals bv. voor frietkoten, worden door de gemeenten niet gemakkelijk meer afgeleverd.
Er komen er ook nauwelijks bij, want het concept is helemaal niet vernieuwend. Voorts is het huren van commerciële panden poepduur. En langtermijn huren impliceert een langlopend succes om uit de kosten te geraken. Vandaar dat ook allerlei ‘pop ups’ – winkels en restaurants – in het straatbeeld verschijnen. De ‘food truck’ past uitstekend in deze evolutie. Het concept is hipper dan ooit, en spreekt vooral een jongere doelgroep aan.
Lees ook op deze blog:
oldtimer ‘food truckS’
De bekende bakkerij ‘Bloch’ maakte dit jaar een comeback. Acht jaar geleden sloot deze bakkerij de deuren in de Veldstraat nadat ze er 109 jaar eerder voor het eerst waren opengegaan. Sinds enkele weken staat bakkerij Bloch er weer, maar dan in hedendaagse stijl, meer bepaald in een ‘food truck’. Die staat beurtelings aan het Sint-Pietersstation en aan de Vrijdagmarkt. Blijkbaar doet de motor het niet meer, want hij wordt tegenwoordig aangesleept op een aanhangwagen. Bloch koos voor een Citroën HY, een buitengewoon gegeerd oldtimermodel dat we vaker als food truck tegenkomen.
Even stond in 2015 een andere HY aan het Zuid, getooid met reclame voor Nederlandse mosselen. Nog vorig jaar was er een HY te zien tijdens ‘Food Truck Festival’‘Barrio Cantina’ op de Korenmarkt. Dat festival komt dit jaar terug naar de Korenmarkt van 4 tot 8 mei. Op Flanders Expo stond er een HY-ijskar van ‘Zwarte Koe’ tijdens het event ‘Flanders Collection Car’ in februari. Indien mobiel, werkt ook ‘Balls & Glory’ vanuit een HY.
We spotten ook soms oldtimer camionetten van andere merken dan Citroën in de Gentse straten. Volkswagens zien we zelfs vaker. Ook de VW’s worden soms als ‘food truck’ ingezet, zij het in mindere mate. In de regel is de VW bus een zwerfauto voor in de vrijetijdssfeer. Quasi permanent is er echter eentje van koffiebar ‘La Dolce Barista’ aanwezig op het Woodrow Wilsonplein. Op zondag staat de oldtimer op de Kouter. Op vrijdag en zaterdag aan Sint-Jacobs.
Ook bij ijsboer ‘Pierino’ treffen we nog VW’s aan. Je vindt er tijdens het seizoen op vrijwel alle belangrijke pleinen. Niet enkel heeft Pierino VW’s met het klassieke verhoogde dak, maar daaronder zelfs een volledig omgebouwd “winkelmodel” met supergrote ruiten. Of die laatste nog in circulatie is, weten we niet. We hebben die foto van de site geplukt omdat hij zo bijzonder is.
Er toeren ook enkele Renault Estafette’s in Gent. We zagen er o.a. een in de Overpoortstraat, van mobiele ‘food truck’ ‘Jules’. Ook de Piaggio Ape driewieler zie je vaak in verband met straatvoedsel. En dan is er nog de Asquith van waaruit aan Gent-Zuid wafels verkocht worden. De Asquith is geen oldtimer, maar een, speciaal voor marketingdoeleinden, volledig nieuw gebouwde oldtimer-look-alike. A.D.