EVENT/ OLDTIMERS – Roestig, soms geblutst en versleten

header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

Mahy, A family of cars

EVENT/ OLDTIMERS04 oktober 2021In de fabriekshallen van Vynckier aan de Nieuwevaart houdt de familie Mahy een tentoonstelling van een 40-tal oude bolides. Ze zijn niet gerestaureerd, noch voor de gelegenheid opgefrist. In feite toont Mahy hier een staal uit een ‘reserve’ van haar museum dat meer dan meer dan duizend exemplaren rijk is.

Panhard & Levassor, 1907

Lees het verhaal achter de expo. Maak kennis met enkele bijzondere modellen. Bekijk onze video

In haar museum in het Waalse Leuze staan honderden oldtimers, van welke een deel volledig opgeknapt is en toonbaar gemaakt is voor het publiek. Echter een nog véél groter deel staat er in donkere magazijnen opgeborgen: roestig, geblutst en aangevreten door de elementen. Lees verder onder de autofiches

Facel Vega, 1960 – De eigenaar van een metaalperserij in Frankrijk vulde na WOII een leemte in de autoindustrie. Traditionele merken “lagen op hun gat“. De man kwam op de markt met een luxevoituur. In 1964 viel het doek over de productie van, in totaal, slechts 3.000 stuks. Even triest, zoniet nog erger: een paar jaar later verongelukte de Franse schrijver Albert Camus in dergelijke auto.
Delahaye Oblin, 1947 – Een andere na-oorlogse Franse luxeauto was de Delhaye. Er waren ook werkplaatsen in ons land. Dit model kreeg het koetswerk van de Brusselse carrosseriebouwer Oblin. De grootste nieuwigheid hier was het plastic dak, en de uitklapbare achterbank in de kofferruimte.

Het was Ghislain Mahy die, nadat hij verkoper was geweest van tweedehandsauto’s, een garage startte in het Wintercircus aan de Lammerstraat en de Sint-Pietersnieuwstraat. Hij verdeelde Fiat. Toen de garagist in 1978 de plek verliet om Renault te gaan verdelen vanuit een nieuwe garage in Ledeberg, (intussen Valckenier) liet hij honderden oldtimers – nu al meer dan duizend – uit zijn verzameling nog jaren staan. Lees verder onder de autofiches

Talbot Lago Record, 1948 – Dit eveneens Franse luxemerk produceerde in… Engeland. Daar zorgde een Engelse graaf voor de financiering. Een Italiaanse Brit, Antonio Lago, nam de fakkel over. Echter, toen de Franse overheid de eigen autoindustrie wenste her op te bouwen na WOII, werden hoge invoertaksen geheven op alles wat van buiten het land kwam. In de jaren 1950 werd Talbot overgenomen door Simca.
Amilcar, 1927 – Je zal dit koersautootje allicht nog gezien hebben in een stripalbum van Kuifje. Alleszins herinneren wij er nog eentje dat er heel erg op lijkt. Twee Fransen stonden aan het roer van de fabriek. Ook hier wordt het model geassocieerd met een tragedie. In 1927, in Nice, was de Amerikaanse danseres Isadora Duncan passagier in zo’n auto. Ze zwierde haar lange sjaal om haar hals, maar die raakte verstrikt in de draaiende wielspaken, waardoor ze werd gewurgd.

Omdat in Gent – door onwil van het toenmalig stadsbestuur? – geen vergunning voor een museum werd afgeleverd, vertrok Mahy in 1995 met zijn oldtimercollectie naar Leuze in Henegouwen om er een museum in te richten.

Lees verder onder de autofiches

Packard, 1935 – Opnieuw een luxeauto… Nooit eerder zagen we dergelijk “bakbeest”. Gruwelijk groot en lomp is hij, die Amerikaanse Packard uit 1935, met zijn 12 cilinders. Het is bijzonder dat de auto in Europa gevonden werd, want hij was in principe enkel voor de Amerikaanse markt gemaakt.
Mochet, 1949 – Tot slot belichten we nog de kleinste auto uit de getoonde collectie. Deze  Franse bouwer maakte eerst fietsauto’s. Tijdens WOII, met haar benzinekrapte, bewezen die hun nut. Zoon Mochet maakte de stap naar gemotoriseerde, microauto’s op één cilinder. De auto was echter te duur. Hij kon niet op tegen de goedkopere Citroën 2CV. In 1958 viel het doek.

Intussen is Ghislain Mahy overleden. Zijn zoon Ivan zette de restauratie van oldtimers verder. Kleinzoon Michel ziet dit echter niet zitten. Hij houdt een Honda- en Suzuki-garage open aan de Bargiekaai. Ooit liet hij zich in de pers ontvallen dat hij de vele onafgewerkte exemplaren uit de collectie mogelijks ging verkopen.
Maar zie, nu streek een deel(tje) daarvan weer in Gent neer!
De expo loopt tot eind oktober.

Video-impressie

 

Lees en bekijk op deze blog: Gent’s verloren erfgoed: Mahymobiles

 

Lees in het Archief van deze blog: De oldtimers van Mahy en het ‘Wintercircus’

 

Bekijk ook op deze blog: Artikeloverzicht oldtimers in Gent

 

 

Lees ook op deze blog: Wintercircus, garage, oldtimers, concertruimte…

 

Terug naar hoofdpagina

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

EVENT – ARTIKELOVERZICHT 2019-2020-2021
VERHALEN & OPINIE in 2016 – ARTIKELOVERZICHT
 OLDTIMERS IN GENT – ARTIKELOVERZICHT 2016-2017-2018-2019-2020-2021