VOLK – Edgard wil patiënt een gezicht geven


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

Edgard Eeckman
Edgard Eeckman

VOLK 24 november 2016Allicht zag je hem al op het journaal, hoorde je hem op de radio of las je quotes van hem in de krant. De ene keer als woordvoerder voor het UZ Brussel, de andere keer als creatief expert op het gebied van patiëntcommunicatie. Het kan ook dat je al naar een van zijn kortfilms keek, of naar een van zijn cabarets.

Terug naar hoofdpagina

Deze geboren Westremnaar, nu Merelbekenaar, is een bévlogen créatieve éxpert. Elke   denominatie in deze kwalificatie van   Edgard Eeckman telt.

Expert & creatieveling. Hij is eind vijftig. Na zijn opleiding aan wat nu de  Arteveldeschool heet, werd hij gaandeweg erg   beslagen in het communicatievak. Eerst even  als journalist, maar vooral als communicatiestrateeg voor   organisaties –   mediatrainer ook. Nu is hij al meerdere jaren communicatiemanager en woordvoerder voor UZ Brussel, waar hij zich   tegelijk verdiepte in, wat hij graag omschrijft als, patient empowerment. Vrij vertaald, op straffe van onvolledigheid: de mondigheid van de patiënt en   de communicatieve arts en verpleegkundige. Voor een beter   begrip, voor een geruststelling en voor het bevorderen van de therapie. “Want” zegt Edgard, “het is aangetoond dat een goed begrip van de aandoening door de patiënt, de therapie bevordert.”

Terug naar hoofdpagina

Edgard is iemand die naast zijn drukke baan ook nog cabaret en kortfilms bedenkt, regisseert en er ook nog in acteert, en gezelschappen verblijdt met zijn redenaarstalent. Hem creatief noemen, is een understatement.

Bevlogen. Edgard’s rederijkers- en redenaarstalent is niet enkel rijk aan vorm, maar ook aan visie.

Hij merkt, onder de middag   over een spaghetti in de Vooruit, op dat patiëntcommunicatie wel een maatschappelijke thema is geworden, maar dat bewustwordingcampagnes – brochures, tv- en radiospots, academische zittingen, rapporten –   beter kunnen.

Edgard
Edgard

Zelf staat hij ook op podia van congressen en seminars, en doet daar zijn best om zijn boodschap plaatsvervangend vanuit de buik van de patiënt te brengen… Het gaat overigens ook niet enkel over het mondiger maken van de patiënt of hoe hij/zij zich voelt, maar ook het aanscherpen van de empathie bij de arts en het bewustmaken van de goegemeente.

Hij weet ook hoé het kan werken. Hij verraste collega’s door tijdens een presentatie over een aandoening, onverwacht een patiënt ten tonele te voeren die uit eigen ervaring kwam spreken. Dorre rapporten kregen gestalte. Niets is meer beklijvend. “De probleemstelling wordt plotseling tastbaar, de noden zichtbaar, de leefwereld voelbaar” stelt hij.

‘OUT!’, Edgard’s kortfim, gedraaid in Zwijnaarde

Terug naar hoofdpagina

www.edgard.be
www.eilandster.be

Wie zijn/haar mening kwijt wil over de patiënt-(huis)artsrelatie kan dit hier

Gedreven. Edgard ziet een groot speelveld in het vertolken van de patiëntnoden door middel van ‘drama’ bovenop de klassieke communicatiemiddelen. ‘Drama’ lees je hier uiteraard als verzamelterm van performing op een podium, op de theatervloer en voor de filmcamera. Gewapend met de combinatie van expertise en creativiteit is niemand beter dan hijzelf geplaatst om dit speelveld te bezetten.

Edgard
Edgard

Het kiezen voor de juiste communicatievorm versterkt de impact van de boodschap. Zo is de klassieke patiëntbrochure bij een ziekenhuisopname noodzakelijk, maar als acteur op de planken vertolken hoe een patiënt zich voelt, met welke vragen hij of zij zit op dat moment, is inhoudelijk heel sterk. Het zit hem in de gehanteerde communicatievormen. Edgard zet de thematiek om in gedaantes, gestaltes, gezichten, verhalen. Artsen, verpleegkundigen en patiënten openen de ogen.

Edgard’s lied: Eilandster

Edgard is hierbij niet te beroerd om ook zijn persoonlijke leefwereld deel te laten uitmaken van bewustwordingscampagnes. Hij heeft een moeder die lijdt aan Alzheimer. Hij ging met muziekartiesten in de studio zitten en componeerde en zong vorig jaar een liedje over haar toestand. “Mijn mama verhuist naar een eiland” zong hij. Zijn project is opgedragen aan de Alzheimerliga. Hij werd hierover onder meer uitgenodigd bij ‘De Bende van Annemie’ op Radio 1.

Terug naar hoofdpagina

Zijn gedrevenheid brengt hem in gedachten al in een volgende carrièrestap, of beter: een complement aan zijn loopbaan. Die zit hem evengoed in de combinatie; de combinatie van zijn kennis met zijn creatieve vaardigheden.

Hij wil ‘producties’ brengen bij het grote publiek over patiëntaangelegenheden. Iedereen is per slot van rekening een potentieel betrokken partij. Iedereen kan mogelijk in opname gaan en/of een familielid hebben dat in het ziekenhuis belandt. Maar andere maatschappelijke thematiek behoort ook tot de mogelijkheden.

Terug naar hoofdpagina

Hij geeft zich niet erg veel tijd om dit project in de steigers te zetten. Hij zoekt iemand die vele praktische neventaken op zich wil nemen, want in de komende periode is zijn tijd een schaars goed. Hij combineert zijn baan nu met studeren. Hij is nu Master in de Communicatie en doctoreert ook nog aan de VUB. F.D.

Naar Facebook

NAAR ARCHIEVEN

Lees ook op deze blog:

STAD in 2016 - ARTIKELOVERZICHT
VOLK in 2016-2017 – ARTIKELOVERZICHT