EVENT – Snel maar gezond eten, aan de camionette


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

EVENT/ARNEs OLDTIMERS16 april 2016 – ‘Uit de muur eten’ zoals op vele plaatsen in Holland kan, sloeg hier niet aan. Tenzij je een wafelbakker die   uit zijn open vitrine verkoopt, ook zou rekenen bij “uit de muur”. In Vlaanderen was het enige, oerklassieke, permanente eethuisje op straat gedurende lange tijd simpelweg het frietkot. Mobiel was het niet. Ook al was de behuizing van het frietkotuitbater dikwijls een caravan, toch bleef het kot steeds   op dezelfde vierkante meters staan. De man met de gepofte kastanjes of met escargots, al   of niet met triporteur, kwam er her en der, vooral in grootsteden, op een gegeven moment bij. Maar hij was nimmer erg populair, en ook geen blijver, in elk geval een seizoensverschijnsel.

Citroën HY van Bloch aan het Maria Hendrikaplein - station
Citroën HY van ‘Bloch’ aan het Maria Hendrikaplein – station

Maar Vlaanderen en Gent lopen warm voor het concept van de ‘food truck’. Die ‘truck’ is in de meeste gevallen een oldtimer camionette.

Terug naar hoofdpagina

Asquith op het Woodrow Wilsonplein, Gent-Zuid
Asquith met wafels op het Woodrow Wilsonplein, Gent-Zuid

De enige mobiele voorloper van ‘fast food’ in onze straten was ongetwijfeld de ijskar. Niet dat er geen andere mobiele kramen in onze straten rondhotsen. Echter zijn die dikwijls afhaalpunten van gebraden kip, of vis- of groentewinkels, die niet mikken op consumptie op straat.

‘Fast food’ – in de zin van een snelle, desnoods ongezonde hap – wil dit nieuwe  fenomeen niet zijn. Eerder hoor je de term ‘finger food’. De essentie ligt in verse, zelfgemaakte maaltijden, op gezond en lokaal vers eten. “Voedsel met identiteit”   zoals dit tegenwoordig heet. “Food for foodies” zo je wil. De Gentse restauranteigenaar van ‘Balls & Glory’ was   bij de eersten om het concept   op een originele manier uit te bouwen.

Terug naar hoofdpagina

Los van mobiele eetkramen op festivals, kermissen of markten, maakte het huidige ‘food truck’ fenomeen eerst furore in het   kader van privé feestjes. Denk aan het mobiele frietkot voor je tuinfeestje. Later kwam daar de mobiele volwaardige keuken bij,   zoals bv. van de Gentse ‘Kok-Madam’. Op pleinen verschenen er de gespecialiseerde ‘food truck’ marktjes, zoals het ‘Barrio Cantina food truck festival’. Nu breekt het concept door als een vaste waarde in   het dagelijkse straatbeeld.

Citroën HY van Zwarte Kat op Flanders Expo Sint-Denijs-Westrem
Citroën HY ijskar ‘Zwarte Koe’ op Flanders Expo Sint-Denijs-Westrem

Vanuit ondernemersstandpunt is het makkelijk te begrijpen waarom jonge koks voor het concept kiezen. Nieuwe vergunningen voor vaste standplaatsen, zoals bv. voor frietkoten,   worden door de gemeenten niet gemakkelijk meer afgeleverd.

Citroën HY van Balls & Glory - pic cloclo.be
Citroën HY van restaurant ‘Balls & Glory’ – pic cloclo.be

Er komen er ook nauwelijks bij, want het concept is helemaal niet vernieuwend. Voorts is het huren van commerciële panden poepduur. En langtermijn   huren impliceert een langlopend succes om uit de kosten te geraken. Vandaar dat ook allerlei ‘pop ups’ – winkels en restaurants – in het straatbeeld verschijnen. De ‘food truck’ past uitstekend   in deze evolutie.   Het concept is hipper dan ooit, en spreekt vooral een jongere doelgroep aan.

Terug naar hoofdpagina

 

 

 

Lees ook op deze blog:

STAD in 2016 - ARTIKELOVERZICHT
EVENT in 2016-2017 – ARTIKELOVERZICHT
VERHALEN & OPINIE in 2016 – ARTIKELOVERZICHT
OLDTIMERS in 2016 – ARTIKELOVERZICHT
Citroën HY van Bloch aan het Maria Hendrikaplein - station
Citroën HY van ‘Bloch’ aan het Maria Hendrikaplein – station
oldtimer ‘food truckS’ 
Piaggio "triporteur" op de Korenmarkt
Piaggio “triporteur” op de Korenmarkt

De bekende bakkerij ‘Bloch maakte dit jaar een comeback. Acht jaar geleden sloot deze bakkerij de deuren in de Veldstraat nadat ze er 109 jaar eerder voor het eerst waren opengegaan. Sinds enkele weken staat bakkerij Bloch er weer, maar dan in hedendaagse stijl, meer bepaald in een ‘food truck’. Die staat beurtelings aan het Sint-Pietersstation en aan de Vrijdagmarkt. Blijkbaar doet de motor het niet meer, want hij wordt tegenwoordig aangesleept op een aanhangwagen.  Bloch koos voor een Citroën HY, een buitengewoon gegeerd oldtimermodel dat we vaker als food truck tegenkomen.

Citroën HY van 'mosselen.nl' aan Gent-Zuid
Citroën HY van ‘mosselen.nl’ aan Gent-Zuid

Even stond in 2015 een andere HY aan het Zuid, getooid met reclame voor Nederlandse mosselen. Nog vorig jaar was er een HY te zien tijdens ‘Food Truck Festival’‘Barrio Cantina’ op de Korenmarkt. Dat festival komt dit jaar terug naar de Korenmarkt van 4 tot 8 mei. Op Flanders Expo stond er een HY-ijskar van ‘Zwarte Koe’ tijdens het event ‘Flanders Collection Car’ in februari. Indien mobiel, werkt ook ‘Balls & Glory’ vanuit een HY.

Citroën HY op ‘Barrio Cantina’ Korenmarkt
Citroën HY op ‘Barrio Cantina’ Korenmarkt

We spotten ook soms oldtimer camionetten van andere merken dan Citroën in de Gentse straten. Volkswagens zien we zelfs vaker. Ook de VW’s worden soms als ‘food truck’ ingezet, zij het in mindere mate. In de regel is de VW bus een zwerfauto voor in de vrijetijdssfeer. Quasi permanent is er echter eentje van koffiebar ‘La Dolce Barista’ aanwezig op het Woodrow Wilsonplein. Op zondag staat de oldtimer op de Kouter. Op vrijdag en zaterdag aan Sint-Jacobs.

VW ijskar van Pierino - pic pierinoijs.be
VW ijskar van ‘Pierino’ – pic pierinoijs.be

Ook bij ijsboer ‘Pierino’ treffen we nog VW’s aan. Je vindt er tijdens het seizoen op vrijwel alle belangrijke pleinen. Niet enkel heeft Pierino VW’s met het klassieke verhoogde dak, maar daaronder zelfs een volledig omgebouwd “winkelmodel” met supergrote ruiten. Of die laatste nog in circulatie is, weten we niet. We hebben die foto van de site geplukt omdat hij zo bijzonder is.

Renault Estafette van Jules - pic gentsmaakt.be
Renault Estafette ijskar van ‘Jules’ – pic gentsmaakt.be

Er toeren ook enkele Renault Estafette’s in Gent. We zagen er o.a. een in de Overpoortstraat, van mobiele ‘food truck’ ‘Jules’. Ook de Piaggio Ape driewieler zie je vaak in verband met straatvoedsel. En dan is er nog de Asquith van waaruit aan Gent-Zuid wafels verkocht worden. De Asquith is geen oldtimer, maar een, speciaal voor marketingdoeleinden, volledig nieuw gebouwde oldtimer-look-alike. A.D.

VW bus t2 van La Dolce Barista op het Woodrow Wilsonplein op Gent-Zuid
VW bus t2 van koffiebar ‘La Dolce Barista’ op het Woodrow Wilsonplein aan Gent-Zuid
Renault Estafette van 'Jules' in de Overpoortstraat
Renault Estafette van ‘Jules’ in de Overpoortstraat

Naar Facebook

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN