EVENT – OLDTIMERS – Gent’s verloren erfgoed: Mahymobiles

header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

 

EVENT –  Van Gent naar Henegouwen. Op Erfgoeddag gold het thema ‘Hoe maakt u het?’. Dit was eergisteren, op zondag 28 april. De vraag “Hoe maakt u het?” stellen aan oldtimer restaurateur Mahy is ze beantwoorden: “Ik maak het niet meer in Gent maar in Leuze“. Quasi twintig jaar geleden verhuisde een historische collectie oldtimers van Gent naar Henegouwen.

EVENT/ OLDTIMERS30 april 2019 – Het is twintig jaar geleden dat Ghislain Mahy overleed. In de jaren ’50 sleepte de toenmalige en inmiddels overleden eigenaar van garage Renault Mahy in Ledeberg nog een oldtimer Renault AX Phaetonia uit 1912 van de Pyreneeën naar Gent. Achter zijn auto en achter de caravan! Deze autootjes werden gebruikt als Parijse taxi’s en werden ingezet bij het verdedigen van de stad tijdens de Duitse invasie tijdens WOI.

Musée de l’auto in Leuze, inkomhal
1912 – Renault Phaetonia, Frankrijk

Wintercircus. Ghislain Mahy’s collectie oldtimers groeide uit tot meer dan duizend exemplaren. Vele jaren stockeerde, repareerde en renoveerde hij die samen met zijn zoon Ivan Mahy in het Wintercircus, waar zij ooit garage hadden gehouden tot 1978. De handelsactiviteiten verhuisden naar de Brusselsesteenweg in Ledeberg. De oldtimers bleven in het Wintercircus staan tot in 1995.

Ghislain Mahy zaliger – pic VTM/ Jambers
Ivan Mahy – pic VTM/ Jambers

Toen Paul Jambers in 1993 in het Wintercircus voor de eerste keer langs kwam met een filmploeg waren vader en zoon nog erg actief bezig met oldtimers aan het restaureren. Van exemplaren uit de Belle Epoque vanaf 1900, die er uit zien als gemotoriseerde koetsen, over de “bakbeesten” van het Interbellum, tot de eerste lilliputter naoorlogse modellen en de vrij moderne exemplaren uit de sixties en seventies.

1911 – Delaunay-Belleville, Frankrijk
1946 – Packard Clipper, VSA

Geen museum in Gent. In 1995 moesten ze van het stadsbestuur het Wintercircus verlaten. Daar een museum van de automobiel beginnen, was geen optie. Bussen die bezoekers hadden moeten aanvoeren naar het museum konden er niet parkeren. Overigens had de stad andere plannen met het Wintercircus – dat overigens vlak naast de nieuwe stadsbibliotheek ligt en nu in volle renovatie is in functie van een andere bestemming.

Ghislain Mahy zocht naar een andere locatie in Gent om zijn unieke, meest gediversifieerde collectie onder te brengen. Een gebouw waar nu de roeiclub zit aan de Watersportbaan… Een oud gebouw aan de Nieuwe Vaart… Maar het stadsbestuur weigerde telkens om een vergunning voor een automuseum af te leveren. Het toenmalige stadsbestuur had geen interesse voor oldtimers.

1954 – Renault 4CV, Frankrijk

In 2000 opende het museum in Leuze-en-Hainaut. Werd Mahymobiles naar Wallonië gelokt door subsidies? Ghislain Mahy mocht het niet meer meemaken. Hij overleed een jaar eerder.

1959 tot 1964 – Messerschmitt, Duitsland

Zoon Ivan Mahy die vanaf zijn wieg mee betrokken was in het oldtimerverhaal van zijn vader hield de collectie in leven. Na de dood van zijn vader kocht zoon Ivan geen oude auto’s voor restauratie meer aan. Hij stopte ook met het restaureren van auto’s in de collectie. Tot dan had hij er al zijn vrije tijd aan opgeofferd.

Michel Mahy. Zijn zoon Michel, kleinzoon van Ghislain, heeft minder tijd en minder interesse voor de collectie. Hij wil wel het patrimonium in stand houden, maar denkt er niet aan om de collectie – waarvan de helft nog op restauratie wacht – onder handen te nemen. Zoon Michel wil zijn tijd verdelen over zijn zaak in Gent, Honda Mahy, en over zijn gezin. Er is een verschil van visie tussen Ivan en zijn zoon Michel over de toekomst van de collectie. Michel is van mening dat de onafgewerkte exemplaren beter verkocht worden. Ivan wil ze behouden.

1926 – Minerva Torpedo, België

Jambers. In maart 2012 kwam Paul Jambers een tweede keer op bezoek bij de Mahy’s en zond de reportage uit op VTM in de reeks ‘Het leven gaat door’. Bekijk de reportage in ons Archief: De oldtimers van Mahy en het ‘Wintercircus’

De hele collectie valt te bewonderen in het Musée de l’Auto in Leuze-en-Hainaut, gelegen grofweg tussen Doornik en Mons. Een twintig minuten rijden vanuit Ronse.

1900 – Vivinus, België

Muidekerk. Vorig jaar zinderde het even van geruchten toen bekend werd dat de Sint-Theresia-van-Avilakerk aan de Muide verkocht was, (Lees op deze blog: Parochiekerk aan Muide verkochten de naam van de aankoper even geheim bleef, met uitzondering dat die persoon uit de automobielsector kwam. Er zou een automuseum in komen…?

Mahymobiles – Musée de l’auto, Leuze-en-Hainaut
1961 – BMW 700 cabriolet, Duitsland

“Zou de de aankoper Mahy zijn?” vroeg persblog.be zich toen af. Toen de aankoper zich een week later bekend maakte, bleek het om de vroegere eigenaar van de Volvo-garage bij het UZ te gaan. Hij had inderdaad even overwogen om er een oldtimermuseum in onder te brengen. Maar besliste om tal van praktische redenen om het niet te doen. Mahy had hier geen uitstaans mee.

1966 – Triumph Spitfire, VK

Maar toch, het had gekund: de terugkeer van de Mahymobiles collectie naar Gent. Haar wortels liggen hier en hier had ze nooit weg gemoeten. Shame on het stadsbestuur van toen die ze uit de stad heeft weggejaagd. Om de oldtimers nu te kunnen bewonderen, heb je geen keuze: je moet naar Leuze!

1949 – Frazer Manhattan, VSA

Auto World. Toen de Mahy’s nog geen eigen museum hadden, zijn er mooie gerestaureerde oldtimers geschonken aan Auto World, museum aan de Cinquentenaire in Brussel. De geschonken exemplaren zijn herkenbaar gemaakt middels een bordje bij elke auto dat verwijst naar Mahy. F.D.

Musée de l’Auto – Mahymobiles, Leuze. In het museum in Leuze is ook een grote collectie miniatuurautootjes opgenomen. Het museum schenkt ook aandacht aan oude bromfietsen. In het museum kan je voor elke oldtimer leren over het model, de fabrikant, de herkomst, het bouwjaar, samen met enkele kerngegevens over de auto. In de afdeling van het museum waar de onafgewerkte exemplaren staan, kan je leren over de geschiedenis van het koetswerk. We onthouden graag dat de Duitse NSU Ro 80 – niet alleen voor zijn rotormotor of wankelmotor een markeerpunt was voor de autogeschiedenis. Ook staat het koetswerk van dit model als voorbeeld voor moderne auto. 

1967 – NSU Ro 80, Duitsland
1962 – Saab 96, Zweden
1965 – Chevrolet Corvette, VSA

Ondanks zijn merkgebonden garage, Renault, collectioneerde Ghislain Mahy oldtimers van zeer diverse merken, naast West-Europese, ook Oost-Europese en Amerikaanse. Geen Japanners. De oldtimers overspannen ook een ruim tijdvak: van de stoom-aangedreven Belle Epoque auto’s van ca. 1900 die er uit zaken als koetsen, tot de naoorlogse en de moderne tijd.

Het is hierbij merkwaardig om vast te stellen hoe zee de Europese auto-industrie te lijden heeft gehad onder WOII. Na de oorlog werden enkel nog lilliputterauto’s gemaakt, ongelijk in de VSA waar de “bakbeesten” van voor de oorlog nog van de band rolden, zij het meer en meer geavanceerd. Noteer dat er ook Belgische auto’s uit de jaren 1900 te zien zijn: een Minerva, een Vivinus en een Germain… F.D.

 

Lees in het Archief van deze blog: De oldtimers van Mahy en het ‘Wintercircus’

 

Bekijk ook op deze blog: Artikeloverzicht oldtimers in Gent

 

Lees ook op deze blog: Wintercircus, garage, oldtimers, concertruimte…

 

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

EVENT – ARTIKELOVERZICHT 2019
VERHALEN & OPINIE in 2016 – ARTIKELOVERZICHT
 OLDTIMERS IN GENT – ARTIKELOVERZICHT 2016-2017-2018-2019