EVENT – Bootje varen tijdens Gentse Havendag


header copie - aangepast persblog.be - kopie (2)persblog.be – Verhalen uit en over Gent – naar hoofdpagina

EVENT21 september 2017 – Gekaderd in de Vlaamse Havendag, bood de Gentse Havendag vorige ‘autoloze zondag’ een omvangrijk bezoekersprogramma.   persblog.be koos voor het light programma en bleef hangen bij het startpunt van het evenement, namelijk de Rigakaai aan het Grootdok. Zeg maar:   tegenover de Weba en de Decathlon. Daar waar de “vluchtelingenboot” tot begin dit jaar nog aan de trossen lag, stonden shuttlebussen klaar om richting Sifferdok, Mercatordok, Rodehuizedok en Kluizendok te rijden, alwaar tal van bedrijven   te bezoeken vielen.

 

De Eendracht II – sleepboot
Zeescouts De Wilde Eend

Terug naar hoofdpagina

Voor wie aan de Rigakaai bleef, waren mogelijkheden genoeg. Je kon met een sleepboot mee, met   een boot van de Zeescouts, met de Beneluxboot, met de Roeland, maar bovenal: met De Barge

We gingen eerst aan boord van de Roeland van Stad Gent die aan de kade bleef liggen, om onze zeemansbenen te testen. Maar omdat we niet als de beste zeelui aan wal wilden blijven staan, stoomden we op het kanaal voor een closer view van het Zuiddok, Middendok en Noorddok – die er   als het ware ingeplant staan op het Grootdok. Dit deden we eerst aan boord van de Scaldis II van de Zeeschouts ‘De Wilde Eend‘ en vervolgens op De Barge.

Aan boord van de Roeland
De Roeland en De Barge

Op de Scaldis II kwamen ook voorbij de vertakking van het Kanaal De Lieve met het Grootdok. Het kanaal leidt naar De Nieuwe Vaart, naar het Tolhuisdok, het Houtdok, het Handelsdok en uiteindelijk naar de zwaaikom aan de Dampoort.

Leuk om weten, in de marge, is dat het historische Lievekanaal vanaf de achterkant van het containerpark van Wondelgem   naar het Kanaal De Lieve loopt – daar even deel van uitmaakt – en verderop weer aansluit bij het historische tracé. (Lees ook op deze blog: De Lieve en de rabotten)

De Scaldis II
Aan boord van de Scaldis II

Terug naar hoofdpagina

Aan boord van De Barge, vaarden we net iets verder: tot aan de vertakking van het Grootdok met   de Ringvaart. In de verte konden   we de elektriciteitscentrale van Langerbrugge zien liggen.

De Barge voer onder meer langsheen de kade van de Group Galloo – gespecialiseerd in het ontmantelen van schepen. Het kwam nog niet zo gek lang geleden in het nieuws doordat daar vorig jaar in september een brand was uitgebroken. En een tweede keer, rond datzelfde tijdstip, omdat het bedrijf het scheepswrak van het – voor de kust van Zeebrugge – vastgelopen schip, de Flinterstar, herbergde.

Indrukwekkend om te zien hoe zeeschepen voor de deur liggen te wachten op de sloop. Incluis een oorlogsschip.

De Barge
Group Galloo – van scheepswrakken tot schroot

Terug naar hoofdpagina

De geschiedenis van De Barge   gaat terug tot in de 17e eeuw, toen ze als houten trekschuit op de Brugse Vaart tussen Gent en Brugge werd ingezet om passagiers te vervoeren. En dit bleef zo gedurende 200 jaar. De boot verdween toen de trein opkwam, halverwege de   eerste helft van de 19e eeuw.

Het was wijlen kapitein André De Wilde – directeur-generaal van het Gents Havenbedrijf – en de intussen ook al overleden kunstenaar   Walter De Buck, die in 2003 een reconstructie van De Barge voltooiden. Het was een succesvol tewerkstellingsproject voor laaggeschoolden in samenwerking met diverse overheden (Stad, Provincie,OCMW, VDAB) en met bedrijven.

Alle ornamenten en smeedwerk   aan boord – behalve het boegbeeld – werden gemaakt door het ambachtencollectief ‘Loods 13‘, onder de supervisie van Walter De Buck. Loods 13 bevindt zich aan de achterkant van het Noord/Midden/Zuiddok, aan de Henri Farmantstraat, wat het verlengde van de Hoge Weg in Sint-Amandsberg is, aan de andere kant van de ringweg.

De vaste ligplaats van de replica   van De Barge is naast het Oud Gerechtshof aan het Koophandelplein. Tijdens de Gentse Feesten vonden we haar soms aan de Kraanlei. F.D.

Haven van Gent

In het ruim van De Barge
Aan het roer van De Barge
De Barge tijdens de Gentse Feesten 2015 aan de Kraanlei

De Barge is afgeleid van het Gallisch/Romeinse Barga/Barca, wat in het Frans tot ‘barque’, zijnde ‘schuit’, verwerd.

Het Kanaal Gent-Terneuzen is er gekomen tijdens het bewind van Willem I, Hollandse vorst, die nu ook weer in de belangstelling staat dankzij het 200-jarige bestaan van Ugent.

Terug naar hoofdpagina

NAAR ARCHIEVEN

Naar Facebook

Lees ook op deze blog:

STAD in 2016 - ARTIKELOVERZICHT
EVENT in 2016-2017 – ARTIKELOVERZICHT